J 2010

Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku

KYJONKOVÁ, Hana and Lenka LACINOVÁ

Basic information

Original name

Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku

Name (in English)

Private speech and activity type in preschool children

Authors

KYJONKOVÁ, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, 2010, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.230

RIV identification code

RIV/00216224:14230/10:00044739

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000282806000002

Keywords (in Czech)

soukromá řeč; egocentrická řeč; předškolní děti

Keywords in English

private speech; egocentric speech; preschool children

Tags

Reviewed
Změněno: 26/4/2011 11:31, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Příspěvek se zabývá vztahem mezi typem aktivity a soukromou řečí u předškolních dětí. Dvacet dětí (čtyřletých a pětiletých) bylo pozorováno během uzavřené aktivity (skládání maňáska podle předlohy) a otevřené aktivity (volná hra s maňáskem). Bylo zjištěno, že děti užívaly více soukromé řeči během otevřené aktivity oproti aktivitě uzavřené. To je v souladu s Vygotského perspektivou, že otevřená aktivita poskytuje podpůrné prostředí pro rozvoj seberegulace. Navíc bylo zjištěno, že děti užívaly řeč během otevřené a uzavřené aktivity rozdílným způsobem. Během otevřené aktivity děti produkovaly více fantazijně-herní řeči, zatímco během uzavřené aktivity došlo k nárůstu soukromé řeči popisující vlastní aktivitu a sebeřízení. Zvážen byl význam zjištění, že uzavřená aktivita a otevřená aktivita hrají rozdílnou, ale stejně důležitou, roli v rozvoji seberegulace.

In English

This study examined the relation between type of activity and private speech in preschool children. Twenty children (4- and 5-years old) were observed during closed-ended activity (construction of a puppet according to models) and open-ended activity (free play with the puppet). It was found that children used more private speech during open-ended than closed-ended activity. This is consistent with the Vygotskian perspective that open-ended activity provides a fruitful context for the development of self-regulation. Moreover, it was found that children used private speech in a different manner during open-ended and closed-ended activity. Open-ended activity was connected with higher production of fantasy play speech whereas closed-ended activity was associated with higher production of private speech describing one's own activity and self guidance. The implications of finding that closed-ended activity and open-ended activity play a different, but equally important, role in the development of self-regulation were considered.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
Displayed: 23/12/2024 01:30