D 2010

Inkluze v přírodě jako inspirace pro školní vzdělávání

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Inkluze v přírodě jako inspirace pro školní vzdělávání

Name in Czech

Inkluze v přírodě jako inspirace pro školní vzdělávání

Name (in English)

Inclusion in the nature as an inspiration for primary education

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Vítková, M.; Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole, p. 56-62, 7 pp. 2010

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00044746

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-199-7

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání; inkluze v přírodě; vnitřní podmínky vzdělávání; individualizace; diferenciace; charakteristika vztahu k přírodě; strategie inkluzivního vzdělávání

Keywords in English

inclusive education; inclusion in the nature; internal conditions of education; individualisation; differentiation; characteristics of relation to the nature; strategy of inclusive education; primary education
Změněno: 11/2/2015 23:33, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Autorka vychází z psychologického modelu inkluze v přírodě a hledá paralely jejich tří rovin - kognitivní (propojenosti), afektivní (starost) a behaviorální (závazek) v oblasti inkluzivního vzdělávání. Jako vodítko individualizovaného přístupu volí blízkost či vzdálenost přírodě, které se promítají při diferenciaci podmínek pro výuku. V procesu vzdělávání v oblasti Člověk a jeho svět se zaměřuje na strategie výuky, které mohou přispět ke slaďování přírodovědných témat a situací se zájmy, potřebami, zkušenostmi a zážitky dětí. Opírá se o výsledky výzkumného záměru Škola a zdraví 21 a v závěru poukazuje na průnik inkluze v přírodě a inkluzivního vzdělávání a zdůrazňuje jejich význam při překonávání lidské nadřazenosti nad přírodou paradigmatem lidské vřazenosti do přírody.

In English

The author refers to the psychological model of inclusion in the nature and attempts to find parallels in three levels- cognitive (interrelations), affective (care) and behavioural (commitment) in the area of inclusive education. The closeness or the remoteness to the nature, influencing the formation of differentiated conditions for education, has been selected as an aspect of the individual approach. Educational process in the study area called Man and Human World is focused on the strategy of education, which may contribute to the reconciliation of natural topics and situations with interests, needs, experiences and adventures of children. She shores up findings of tha research proposal School and Health 21 and finally, the intersection of inclusion in the nature and inclusive education has been pointed out and their significance has been emphasized in order to overcome human superiority over the nature which is to be replaced by a paradigm of human integration into the nature.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century