MATĚJKOVÁ, Eva and Marie BLAHUTKOVÁ. Struktura a dynamika subjektivních prožitků a stavů u pomáhajících profesí (Structure and Dynamics of Subjective Experiences and mind Status in Helping Professions). In Škola a zdraví 21 : anotace referátů z Mezinárodní vědecké konference. 2010. ISBN 978-80-210-5262-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Struktura a dynamika subjektivních prožitků a stavů u pomáhajících profesí
Name (in English) Structure and Dynamics of Subjective Experiences and mind Status in Helping Professions
Authors MATĚJKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marie BLAHUTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Škola a zdraví 21 : anotace referátů z Mezinárodní vědecké konference. 2010.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/10:00067209
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-210-5262-8
Keywords (in Czech) zdraví kvalita života pohybové aktivity psychomotorika pomáhající profese
Keywords in English health quality of life movement activities psychomotricity helping professions
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Eva Špillingová, učo 110713. Changed: 9/4/2014 19:10.
Abstract
Pracovníci pomáhajících profesí se téměř neustále setkávají s lidmi, kteří je seznamují se svými problémy a trápeními. Emoce týkající se klientů by pracovníci pomáhajících profesí neměli potlačovat, ale měli by se je snažit rozpoznat a porozumět jim. Neustálá konfrontace s bolestí, utrpením a mnohdy i smrtí může u pracovníků pomáhajících profesí vést až k syndromu vyhoření (burn out syndrom). Osoby, které trpí syndromem vyhoření, často odmítají komunikaci a omezují se jen na nejnutnější pracovní výkony. Pro kvalitu zdravotní péče jsou důležité nejen profesionální znalosti a dovednosti, ale i komunikace a celkový přístup k pacientovi.
Abstract (in English)
Staff in helping professions is in almost uninterrupted contact with people who commit themselves with their problems and sufferings. Clients emotions should not be suppressed by helping staffers, they may try to recognize and understand these feelings. Continual facing the pain, suffering and often death can finally cause burn out syndrome of helping personnel. Persons with burn out syndrome usually refuse communication with patients and limit their workload only for the most necessary tasks. For a quality health care, communication and overall approach to the patient is important, not only professional knowledge and skills.
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:44