J 2010

Fenomén času v učení se cizím jazykům

NAJVAR, Petr and Světlana HANUŠOVÁ

Basic information

Original name

Fenomén času v učení se cizím jazykům

Name (in English)

Time in Learning Foreign Languages

Authors

NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00044806

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

výuka angličtiny; raná výuka cizích jazyků; primární škola

Keywords in English

teaching English as a foreign language; early foreign language instruction; primary school

Tags

Reviewed
Změněno: 13/9/2014 07:15, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Abstract

V originále

Argumenty pro ranou výuku cizích jazyků se často opírají o fenomén času. Výsledky některých výzkumů naznačují, že v lidském životě existuje časové okno, ve kterém je nutné či vhodné začít se učit cizí jazyky, a že po jeho uzavření se možnost naučit se velmi dobře cizímu jazyku omezuje. V pozadí jiných názorů stojí dojem, že dospělí na učení se cizím jazykům nemají dostatek času, a proto je vhodné učit se cizí jazyky v době, kdy mají děti času nazbyt. Důsledkem těchto pohledů je názor, že čím více času člověk v životě strávil učením se cizímu jazyku, tím lépe tento cizí jazyk umí; jinými slovy, čím dříve se cizí jazyk začne učit, tím lépe jej v určitém čase v životě bude umět. Empirický výzkum však ukazuje, že problém, jenž leží v pozadí tohoto vztahu, je komplexnější, a že je třeba přihlédnout k povaze procesů osvojování a učení, k prostředí, k cílům a motivaci, a dalším faktorům.

In English

Time is often seen as an important factor in teaching English as a foreign language. In lay discussions the starting age is too often pinpointed as the decisive factor. Some classic experiments show that there might be a time window after the closure of which it is well-nigh impossible to acquire a language. Some other arguments include the fact that adults cannot dedicate much time to learning a language and therefore the free time that some children have too much of might be used. These arguments implicitly build on an assumption that the more time one spends learning a language, the better user of the language one is. However, empirical research shows that the issues behind language learning are more complex than that and that it is essential to take into account many other factors like the nature of the processes of learning and acquisition, the environment in which learning takes place, and the motivation.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling