Detailed Information on Publication Record
2010
Opening Stages of Basis School Headteachers´ Professional Careers
POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ and Martin SEDLÁČEKBasic information
Original name
Opening Stages of Basis School Headteachers´ Professional Careers
Authors
POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Antwerpen (Belgium), Ways to professionalise school leadership in times of turbulence and complexity, p. 39-56, 18 pp. ENIRDELM, 2010
Publisher
Garant Publishers & Paul Mahieu
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Belgium
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/10:00048852
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-90-441-2680-8
Keywords (in Czech)
ředitel;profesní dráha;životní dráha;kariéra;škola;řízení školy
Keywords in English
headteacher;professional path;career;life path;school;school management
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 28/2/2017 11:16, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
V originále
This text treats the opening phases of the execution of the headteacher function: becoming a headteacher. Some typical stages of headteacher career are presented, specifically the decision-making about the career change (to become a hearteacher), the assumption of headteachership, and the adaptation to the new professional role. Based on a qualitative research, important life events in the beginnings of headteachers' professional careers are outlined. Narrative approach in the form of the comprehensive method of life story was chosen as the framework design for data collection and interpretation. The retrospective view makes it possible to grasp the interaction between the image of important life events and the vertical shifts in the hitherto career. Also, the text supports the hypothesis that apart from shaping the prospective development of the headteachers' professional career, such stages significantly affect school management, too.
In Czech
Kapitola rozpracovává počáteční fáze výkonu ředitelské funkce: vstup do pozice ředitele. Jsou prezentovány některá typická stádia dráhy ředitele, obzvláště rozhodování o kariéře ředitele (stát se ředitelem), převzetí funkce a adaptace na novou profesní roli. Významné životní události spojené s počátkem výkonu funkce ředitele jsou popsány prostřednictvím narativního výzkumného přístupu. Retrospektiva umožňuje odhalit interakci mezi významnými životními událostmi a kariérou. Text také podporuje hypotézu, že v různých fázích ředitelské dráhy se proměňuje tak způsob řízení školy.
Links
GA406/07/0845, research and development project |
|