C 2010

Opening Stages of Basis School Headteachers´ Professional Careers

POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ and Martin SEDLÁČEK

Basic information

Original name

Opening Stages of Basis School Headteachers´ Professional Careers

Authors

POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Antwerpen (Belgium), Ways to professionalise school leadership in times of turbulence and complexity, p. 39-56, 18 pp. ENIRDELM, 2010

Publisher

Garant Publishers & Paul Mahieu

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Belgium

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00048852

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-90-441-2680-8

Keywords (in Czech)

ředitel;profesní dráha;životní dráha;kariéra;škola;řízení školy

Keywords in English

headteacher;professional path;career;life path;school;school management

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/2/2017 11:16, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

V originále

This text treats the opening phases of the execution of the headteacher function: becoming a headteacher. Some typical stages of headteacher career are presented, specifically the decision-making about the career change (to become a hearteacher), the assumption of headteachership, and the adaptation to the new professional role. Based on a qualitative research, important life events in the beginnings of headteachers' professional careers are outlined. Narrative approach in the form of the comprehensive method of life story was chosen as the framework design for data collection and interpretation. The retrospective view makes it possible to grasp the interaction between the image of important life events and the vertical shifts in the hitherto career. Also, the text supports the hypothesis that apart from shaping the prospective development of the headteachers' professional career, such stages significantly affect school management, too.

In Czech

Kapitola rozpracovává počáteční fáze výkonu ředitelské funkce: vstup do pozice ředitele. Jsou prezentovány některá typická stádia dráhy ředitele, obzvláště rozhodování o kariéře ředitele (stát se ředitelem), převzetí funkce a adaptace na novou profesní roli. Významné životní události spojené s počátkem výkonu funkce ředitele jsou popsány prostřednictvím narativního výzkumného přístupu. Retrospektiva umožňuje odhalit interakci mezi významnými životními událostmi a kariérou. Text také podporuje hypotézu, že v různých fázích ředitelské dráhy se proměňuje tak způsob řízení školy.

Links

GA406/07/0845, research and development project
Name: Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Investor: Czech Science Foundation, Czech School Head Teachers and their Personal and Professional Path Developement