HORÁKOVÁ, Markéta and Pavel HORÁK. Návrh mezinárodní komparace systému výcvikových a vzdělávacích programů (International Comparison Proposal of the Training and Educational Systems). Fórum sociální politiky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2010, vol. 4, No 5, p. 2-10. ISSN 1802-5854.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Návrh mezinárodní komparace systému výcvikových a vzdělávacích programů
Name (in English) International Comparison Proposal of the Training and Educational Systems
Authors HORÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor) and Pavel HORÁK (203 Czech Republic).
Edition Fórum sociální politiky, Praha, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2010, 1802-5854.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/10:00044846
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) politika pracovního trhu - výcvikové a vzdělávací programy - mezinárodní komparativní analýza - lidský kapitál - nejistoty a nová sociální rizika - marginalizace - funkční flexibilita
Keywords in English labour market policy - educational and training programmes - international comparative analysis - human capital - insecurity and new social risks - marginalisation - functional flexibility
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Pavel Horák, Ph.D., učo 22818. Changed: 22/9/2010 16:46.
Abstract
Díky existenci nových nejistot a sociálních rizik na soudobých trzích práce je vyžadována od marginalizované pracovní síly vyšší flexibilita a adaptibilita k měnícímu se pracovnímu prostředí, novým technologiím a znalostem. Za klíčový mechanismus zmírňující důsledky této marginalizace a vyloučení z trhu práce je v současnosti považován proces vzdělávání a pracovního výcviku, jednotlivé evropské země se ale navzájem liší mírou flexibility systémů jejich řízení. Z výše uvedených důvodů se v předkládaném textu snažíme na základě vlastních úvah inspirovaných zahraničními experty předložit návrh mezinárodní komparace systémů výcvikových a vzdělávacích programů. Konkrétně nás zajímá, jak je politika pracovního výcviku a vzdělávání ve vybraných zemích konceptualizována (designována) a realizována s důrazem na míru flexibility těchto systémů.
Abstract (in English)
The existence of new uncertainties and social risks demands higher flexibility and adaptability with regard to the changing labour environment, new technologies and skills from marginalised labour force on the contemporary labour markets. Key social inclusion mechanism seems to be the education and training programmes process but the flexibility rate of its governance is different among particular European countries. Therefore we try in this paper propose the international comparison of the training and educational programmes using own considerations inspired by foreign experts. In the concrete we focus on how is educational and training policy designed and implemented in selected countries with regard to the flexibility of these systems.
Links
MSM0021622408, plan (intention)Name: Reprodukce a integrace společnosti (Acronym: IVRIS)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Reproduction and integration of society
PrintDisplayed: 10/6/2024 06:22