J 2010

Impacts of Unbundling on Competitiveness of Railways

KVIZDA, Martin

Basic information

Original name

Impacts of Unbundling on Competitiveness of Railways

Name in Czech

Vliv vertikální separace na konkurenceschopnost železnice

Authors

KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Železniční doprava a logistika, Žilina, Žilinská univerzita, 2010, 1336-7943

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/10:00048873

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords (in Czech)

konkurenceschopnost; železniční doprava; ekonomie dopravy

Keywords in English

unbundling; railway industry; transport economics

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/9/2010 12:29, prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D.

Abstract

V originále

The aim of ongoing reforms of the railway transport in the EU countries is to enhance operational efficiency of railway transport and its competitiveness in comparison with other transport modes; particularly with road transport, in the case of the high-speed rail even with air transport. In order to achieve this aim, the EU Common Transport Policy (CTP) has chosen the instrument of vertical separation, i.e. the separation of railway operation from the railway network ownership and management, so called unbundling. However, ownership, administrative, and financial separation of infrastructure from train operations poses a risk of new problems. Where unbundling is implemented under the conditions of inappropriate institutional structure and unclearly defined relationships between individual subjects of railway transport, it can further decrease efficiency of individual train operators, which results in a lower customer satisfaction as well as lower intermodal competitiveness of the railway.

In Czech

Všeobecným cílem reforem železniční dopravy v zemích EU je zvýšení její provozní efektivnosti železnice a její konkurenceschopnosti vzhledem k ostatním dopravním modům, zejména vzhledem k silniční dopravě, v případě vysokorychlostních železnic i vhledem k dopravě letecké. Pro dosažení tohoto cíle volí Společná dopravní politika EU (CTP) jako nástroj vertikální separaci, tzn. formální i faktické oddělení železničního provozu od vlastnictví a správy železniční infrastruktury tzv. unbundling. Železniční reforma na základě unbundlingu má však i svá omezení a může generovat problémy. Výsledkem unbundlingu by tak nemuselo být zvýšení efektivnosti železniční dopravy, ale spíše naopak podvázání efektivnosti jednotlivých dopravců, což by vedlo k nižšímu uspokojení zákazníků a nižší intermodální konkurenceschopnosti železnice, a dále ke zvýšení celkových nákladů odvětví.

Links

GA402/08/1438, research and development project
Name: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Czech Science Foundation, Competitive a advantage and competition within railway trnasport - chances and limits of economic policy