NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy (Reading Strategies of Primary School Pupils in the Czech Republic). Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, 2010, vol. 20, No 3, p. 49-66. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy
Name in Czech Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy
Name (in English) Reading Strategies of Primary School Pupils in the Czech Republic
Authors NAJVAROVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Konvoj, 2010, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00044921
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) porozumění textu; čtenářské strategie; čtenářské dovednosti; kvalitativní přístup
Keywords in English reading strategies; reading skills; reading comprehension; qualitative approach
Tags PIRLS, primary school, reading skills, reading strategies
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 8/2/2012 15:13.
Abstract
Studie uvádí čtenáře do problematiky porozumění čtenému textu jako aktivní činnosti jedince, kterou bychom mohli popsat jako interakci autora a recipienta. Využívání různých technik a strategií umožňuje a usnadňuje porozumění čtenému. Studie je rozčleněna do tří částí. V první části jsme se pokusili definovat kategorie čtenářská strategie a čtenářská dovednost a najít mezi nimi vztah. Ve druhé části studie představujeme klasifikace čtenářských strategií, které jsme rozčlenili podle různých aspektů. Třetí část studie přináší výsledky výzkumu čtenářských strategií žáků 1. stupně ZŠ, který byl uskutečněn v pátých třídách na vybraných základních školách v Brně ve školním roce 2005/6. Výsledky naznačují, jaké způsoby práce s texty učitelé od žáků vyžadovali, a jaké čtenářské strategie žáci na konci prvního stupně používali.
Abstract (in English)
This article focuses on reading with comprehension, an activity of the reader which is seen as an interaction between the author and the recipient. In order to better understand a text, a reader may employ various techniques and strategies. The article consists of three parts. In the first part, categories reading strategy and reading skill and the relationship between them are defined. In the second part, classifications of reading strategies are presented and sorted according to various criteria. The third part summarises the findings of a research project that concentrated on the reading strategies of primary school pupils in Czech primary schools in the 2005/06 school year. The findings indicate primary school teachers preferred procedures of using texts in teaching and pupils preferred reading strategies by the end of primary education.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 27/4/2024 08:30