J 2010

Mobbing jako negativní fenomén v prostředí školy a jeho právní opora pro obranu i prevenci

ČECH, Tomáš and Lucie OBROVSKÁ

Basic information

Original name

Mobbing jako negativní fenomén v prostředí školy a jeho právní opora pro obranu i prevenci

Name in Czech

Mobbing jako negativní fenomén v prostředí školy a jeho právní opora pro obranu i prevenci

Name (in English)

Mobbing as a negative phenomenon in the school environment and support for his legal defense and prevention

Authors

ČECH, Tomáš and Lucie OBROVSKÁ

Edition

Prevence, Praha, ZIvot bez závislostí, o.s. 2010, 1214-8717

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Škola; školní klima; mezilidské vztahy; mobbing; bossing; zkušenosti; výskyt; diskriminace; obtěžování; antidiskriminační zákon; pracovní právo; obrana; prevence

Keywords in English

School; social climate of a school; interpersonal relationships; mobbin; bossing; experience; discrimination; harassment; anti discrimination law; labor law; intervention; prevention
Změněno: 8/1/2011 20:37, doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek analyzuje mobbing jako negativní sociální fenomén zasahující do prostředí školy. Odráží výsledky rozsáhlého výzkumného šetření v českých základních školách zaměřeného na mapování tohoto nežádoucího fenoménu, ale také na možné důsledky jeho výskytu na interpersonální vztahy mezi pedagogy a klima školy. Klíčovou součástí textu je vazba na právní pohled na výskyt mobbing s nástinem možností řešení a předcházení.

In English

The paper analyzes mobbing as a negative social phenomenon affecting the school environment. It reflects the results of extensive research investigations in the Czech primary schools aimed at mapping this undesirable phenomenon, but also the possible consequences of its presence on the interpersonal relationships between teachers and school climate. A key part of the text is a the legal relief towards incidence mobbing with an outline of possible solutions and prevention.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century