ČECH, Tomáš and Lucie OBROVSKÁ. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí školy a jeho právní opora pro obranu i prevenci (Mobbing as a negative phenomenon in the school environment and support for his legal defense and prevention). Prevence. Praha: ZIvot bez závislostí, o.s., 2010, vol. 7, No 7, p. 6-9. ISSN 1214-8717.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mobbing jako negativní fenomén v prostředí školy a jeho právní opora pro obranu i prevenci
Name in Czech Mobbing jako negativní fenomén v prostředí školy a jeho právní opora pro obranu i prevenci
Name (in English) Mobbing as a negative phenomenon in the school environment and support for his legal defense and prevention
Authors ČECH, Tomáš and Lucie OBROVSKÁ.
Edition Prevence, Praha, ZIvot bez závislostí, o.s. 2010, 1214-8717.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Škola; školní klima; mezilidské vztahy; mobbing; bossing; zkušenosti; výskyt; diskriminace; obtěžování; antidiskriminační zákon; pracovní právo; obrana; prevence
Keywords in English School; social climate of a school; interpersonal relationships; mobbin; bossing; experience; discrimination; harassment; anti discrimination law; labor law; intervention; prevention
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D., učo 15881. Changed: 8/1/2011 20:37.
Abstract
Příspěvek analyzuje mobbing jako negativní sociální fenomén zasahující do prostředí školy. Odráží výsledky rozsáhlého výzkumného šetření v českých základních školách zaměřeného na mapování tohoto nežádoucího fenoménu, ale také na možné důsledky jeho výskytu na interpersonální vztahy mezi pedagogy a klima školy. Klíčovou součástí textu je vazba na právní pohled na výskyt mobbing s nástinem možností řešení a předcházení.
Abstract (in English)
The paper analyzes mobbing as a negative social phenomenon affecting the school environment. It reflects the results of extensive research investigations in the Czech primary schools aimed at mapping this undesirable phenomenon, but also the possible consequences of its presence on the interpersonal relationships between teachers and school climate. A key part of the text is a the legal relief towards incidence mobbing with an outline of possible solutions and prevention.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 6/8/2024 10:23