MILLOVÁ, Katarína, Pavel TŮMA, Mojmír TYRLÍK, Čeněk ŠAŠINKA and Markéta JANKOVSKÁ. Zátěžové situace, jejich vnímání a zvládání u žáků základní školy (poster) (Demanding life situations, their appraisal and coping in primary school pupils (poster)). In Sociálne procesy a osobnosť 2010. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zátěžové situace, jejich vnímání a zvládání u žáků základní školy (poster)
Name in Czech Zátěžové situace, jejich vnímání a zvládání u žáků základní školy (poster)
Name (in English) Demanding life situations, their appraisal and coping in primary school pupils (poster)
Authors MILLOVÁ, Katarína (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Pavel TŮMA (203 Czech Republic), Mojmír TYRLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Čeněk ŠAŠINKA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Markéta JANKOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Sociálne procesy a osobnosť 2010, 2010.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/10:00051476
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) zátěžové situace; hodnocení; zvládání; adolescence
Keywords in English demanding life situations; appraisal; coping; adolescence
Changed by Changed by: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Changed: 25/11/2016 11:54.
Abstract
Cílem studie byla analýza zátěžových situací, jejich vnímání a zvládání u žáků základní školy. Výzkumný soubor tvořilo 206 žáků ve věku 13 – 15 let. Nejčastějšími situacemi byly rodinné konflikty, smrt blízkého člověka a problémy ve škole. Nejvíce zatěžující byly smrt blízkého člověka a partnerské problémy. Žáci nejčastěji využívali ke zvládání fantazijní únik, nejméně sebeobviňování. Korelační analýza ukázala významné vztahy mezi hodnocením situace a strategiemi řešení problému, kognitivní restrukturací, vyjádření emocí, sociální izolací a fantazijním únikem.
Abstract (in English)
The aim of research was analysis of demanding life situations, their appraisal and coping in primary school pupils. Sample consists of 206 pupils aged 13-15 years. The most common situations were family conflicts, death of close person and problems at school. The most demanding were death of close person and partner problems. Wishful thinking was most often used coping strategy; problem avoidance was least frequent. Correlation analysis showed relationship between appraisal and problem solving, cognitive restructuring, express emotions, social isolation and wishful thinking.
Links
MUNI/A/0950/2009, interní kód MUName: Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů (Acronym: ZSHASA)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 6/5/2024 20:05