Čas a věk hraje roli: tři generace se učí v kurzech
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Čas a věk hraje roli: tři generace se učí v kurzech (Time and Age Do Matter: Three Generations Learning in Courses). Studia paedagogica. Brno: MU, 2010, vol. 15, No 1, p. 125-146. ISSN 1803-7437. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Čas a věk hraje roli: tři generace se učí v kurzech |
Name in Czech | Čas a věk hraje roli: tři generace se učí v kurzech |
Name (in English) | Time and Age Do Matter: Three Generations Learning in Courses |
Authors | RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Studia paedagogica, Brno, MU, 2010, 1803-7437. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Article in a journal |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/10:00048911 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | učení; generace; mezigenerační učení; mezigenerační programy; kurzy neformálního vzdělávání |
Keywords in English | learning; generations; intergenerational learning; intergenerational programmes; courses of non-formal education |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Kateřina Pevná, učo 75509. Changed: 15/4/2011 17:15. |
Abstract |
---|
Příspěvek navazuje na článek publikovaný v časopise Studia paedagogica 2009/2, kde byl ve stručnosti představen koncept mezigeneračního učení a dále byla zmapována nabídka kurzů a programů neformálního vzdělávání, které mohou představovat pro členy rodin různých generací příležitost vzájemně se učit. Vytvořený přehled je nyní odrazovým můstkem k dalšímu detailnějšímu zkoumání toho, co lidi do kurzů přivádí, co jim účast v kurzech přináší, jak hodnotí účast lidí z různých generací a jak vnímají mezigenerační učení. Tento detailnější vhled je založen na výsledcích dotazníkového šetření mezi účastníky kurzů neformálního vzdělávání, a to ze tří generací: rodičů, prarodičů a dospělých dětí, nikoli však z jedné rodiny. Jejich výpovědi jsou mezigeneračně srovnávány, případně konfrontovány s výsledky jiných výzkumů. |
Abstract (in English) |
---|
The contribution continues an article briefly introducing the concept of intergenerational learning, published in the 2009/2 issue of Studia Paedagogica. The article reviewed the offer of the courses and programmes of informal education as opportunities for family members of various generations to learn among each other. The review became the starting point of further exploration of what motivates people to take up the courses, what they gain in them, how they judge the participation of people of various generations, and how they perceive intergenerational learning. A more detailed view like this is based on a questionnaire survey among the participants of the courses of informal education, of three different generations: parents, grandparents and children, though not of one an the same family. Their response is compared among each other and, in some case, confronted with the results of other surveys. |
Links | |
---|---|
GA406/09/0427, research and development project | Name: Mezigenerační učení: děti, rodiče a prarodiče v neformálním vzdělávání a v informálním učení |
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning: children, parents and grandparents in non-formal education and informal learning | |
GD406/09/H040, research and development project | Name: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování |
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning |
PrintDisplayed: 7/6/2024 17:12