RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Čas a věk hraje roli: tři generace se učí v kurzech (Time and Age Do Matter: Three Generations Learning in Courses). Studia paedagogica. Brno: MU, 2010, vol. 15, No 1, p. 125-146. ISSN 1803-7437.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Čas a věk hraje roli: tři generace se učí v kurzech
Name in Czech Čas a věk hraje roli: tři generace se učí v kurzech
Name (in English) Time and Age Do Matter: Three Generations Learning in Courses
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, MU, 2010, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00048911
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) učení; generace; mezigenerační učení; mezigenerační programy; kurzy neformálního vzdělávání
Keywords in English learning; generations; intergenerational learning; intergenerational programmes; courses of non-formal education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Kateřina Pevná, učo 75509. Changed: 15/4/2011 17:15.
Abstract
Příspěvek navazuje na článek publikovaný v časopise Studia paedagogica 2009/2, kde byl ve stručnosti představen koncept mezigeneračního učení a dále byla zmapována nabídka kurzů a programů neformálního vzdělávání, které mohou představovat pro členy rodin různých generací příležitost vzájemně se učit. Vytvořený přehled je nyní odrazovým můstkem k dalšímu detailnějšímu zkoumání toho, co lidi do kurzů přivádí, co jim účast v kurzech přináší, jak hodnotí účast lidí z různých generací a jak vnímají mezigenerační učení. Tento detailnější vhled je založen na výsledcích dotazníkového šetření mezi účastníky kurzů neformálního vzdělávání, a to ze tří generací: rodičů, prarodičů a dospělých dětí, nikoli však z jedné rodiny. Jejich výpovědi jsou mezigeneračně srovnávány, případně konfrontovány s výsledky jiných výzkumů.
Abstract (in English)
The contribution continues an article briefly introducing the concept of intergenerational learning, published in the 2009/2 issue of Studia Paedagogica. The article reviewed the offer of the courses and programmes of informal education as opportunities for family members of various generations to learn among each other. The review became the starting point of further exploration of what motivates people to take up the courses, what they gain in them, how they judge the participation of people of various generations, and how they perceive intergenerational learning. A more detailed view like this is based on a questionnaire survey among the participants of the courses of informal education, of three different generations: parents, grandparents and children, though not of one an the same family. Their response is compared among each other and, in some case, confronted with the results of other surveys.
Links
GA406/09/0427, research and development projectName: Mezigenerační učení: děti, rodiče a prarodiče v neformálním vzdělávání a v informálním učení
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning: children, parents and grandparents in non-formal education and informal learning
GD406/09/H040, research and development projectName: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning
PrintDisplayed: 7/6/2024 17:12