J 2010

Konfesijnost - (nad)konfesijnost - (bez)konfesijnost: diskuse o renesančním epitafu a umění jako zdroji konfesijní identifikace

JAKUBEC, Ondřej and Tomáš MALÝ

Basic information

Original name

Konfesijnost - (nad)konfesijnost - (bez)konfesijnost: diskuse o renesančním epitafu a umění jako zdroji konfesijní identifikace

Name (in English)

Denominationality - (Supra-)Denominationality - (Non-)Denominationality: On the Renaissance Epitaph and Art as a Source of Denominational Identification

Authors

JAKUBEC, Ondřej (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš MALÝ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Dějiny - Teorie - Kritika, Praha, Masarykův ústav, Archiv Akademie věd ČR, 2010, 1214-7249

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00045045

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Konfesionalizace;konfesijní identita;umění;renesanční epitafy

Keywords in English

Confessionalisation;confessional identity;art;renaissance epitaphs

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 30/4/2011 19:50, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Tři texty jsou příspěvkem do diskusí o konfesionalitě v 16. a 17. století. Na příkladu renesančních epitafů se autoři zamýšlejí nad tím, do jaké míry lze v uměleckých dílech raného novověku spatřovat konfesijní významy a jaké jsou mantinely takového pohledu. Úvodní text přináší obecnější (historiografický) náhled na předpoklady budování konfesijní identity v českých zemích a na renesanční epitafy jako specifická média. Oba autoři připouštějí, že epitafy obsahují mnohé konfesijní konotace, oba si však zároveň uvědomují četné slabiny konfesijně zaměřené interpretace daných děl, a to zejména ve vztahu k jejich zvláštní funkci jako komemorativních památek.

In English

The three texts are a contribution to the discussion on denominationality in the 16th and 17th centuries. Using the example of Renaissance epitaphs the authors consider the extent to which denominational meanings may be observed in early modern works of art and the limits of such observations. The introductory text presents a more general (historiographical) view of the prerequisites for the construction of a denominational identity in the Bohemian lands and of Renaissance epitaphs as a specific medium. Both authors admit that the epitaphs contain many denominational connotations, but at the same time both are aware of numerous weaknesses in a denominationally focused interpretation of the works in question, particularly in relation to their special function as commemorative devices.