MAŇAS, Vladimír. Vulgus Bohemorum Musicae adictissimum. Music in the Recatholisation Strategies of the Czech Jesuits in the 17th Century. In Aurora Musas nutrit. Die Jesuiten und die Kultur Mitteleuropas im 16.-18. Jahrhundert. 2008. vyd. Bratislava: Slavistický ústav Jána Stanislava SAV - Teologická fakulta Trnavskej univerzity, 2008, s. 209-215, 6 s. ISBN 978-80-969992-2-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vulgus Bohemorum Musicae adictissimum. Music in the Recatholisation Strategies of the Czech Jesuits in the 17th Century.
Název česky Vulgus Bohemorum Musicae adictissimum. Hudba v rekatolizačních strategiích českých jezuitů 17. století.
Autoři MAŇAS, Vladimír.
Vydání 2008. vyd. Bratislava, Aurora Musas nutrit. Die Jesuiten und die Kultur Mitteleuropas im 16.-18. Jahrhundert, od s. 209-215, 6 s. 2008.
Nakladatel Slavistický ústav Jána Stanislava SAV - Teologická fakulta Trnavskej univerzity
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-969992-2-4
Klíčová slova česky Jezuité; hudební kultura raného novověku; rekatolizace
Klíčová slova anglicky Jesuits; music culture of early modern times; recatholisation
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 31. 3. 2011 18:30.
Anotace
The support of sacred song in the vernacular belonged to the Jesuit re-catholisation strategies in Czech lands, even though it partly contradicted Trent. Jesuits emphasised the traditional devotion of Czechs to sacred singing. Thus, they could portray Czechs as simply victims of imported heresy as the "sectarians" had poisoned popular songs. Thus the new hymnals of 17 th century represented an "antidote"; they were used as tools for the "right conversion" of the Czech nation "back" to its catholic roots. Especially the Jesuits Bohuslav Balbín, Jan Tanner and Matěj Václav Šteyer underlined this Czech affiliation to music, generating and confirming the topos of the Czechs as "lovers of music". Although their work is already well known and especially the preface for the second edition of Kancionál český by Šteyer is often cited, it is hoped, that the examples discussed in this paper could clarify some questions of this "jesuit" strategy and perhaps pursue new avenues of research, concerning mainly interregional paralells.
Anotace česky
S přihlédnutím k tištěné kancionálové produkci se zdá, že 17. století bylo skutečnou epochou "zpívajících Čechů", kdy duchovní píseň v mateřském jazyce hrála důležitou úlohu v rekatolizačním procesu a náboženském životě i v kultuře národa vůbec.
VytisknoutZobrazeno: 1. 9. 2024 01:13