NAJVAROVÁ, Veronika and Sonia ŠAMALÍKOVÁ. Nature of Pupils’ Utterances in English Language Learning: Selected Results of the CPV Video Study. In ECER 2010. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nature of Pupils’ Utterances in English Language Learning: Selected Results of the CPV Video Study
Name in Czech Povaha žákovských promluv ve výuce anglického jazyka: vybrané výsledky CPV videostudie
Authors NAJVAROVÁ, Veronika and Sonia ŠAMALÍKOVÁ.
Edition ECER 2010, 2010.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Finland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) povaha žákovských promluv; učení; cizí jazyk; videostudie
Keywords in English nature of pupils utterances; learning; foreign language; video study
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 20/10/2010 10:09.
Abstract
Aim of this paper is to present an analysis of the nature of pupils utterances made in 79 lessons of the everyday teaching in the lower secondary school in the Czech Republic. The analysis is a part of a broader project (CPV Video Study of English) that employed video study as a research approach. The analysis is based on the concept of opportunities to talk. Opportunities to talk are seen as one of the variables that influence the quality of ELT instruction and are accessible for research. For the purpose of this analysis a system of categories was developed that consisted of 17 categories. These categories reflect three main dimensions of the analysed lessons – controlled practice, free communicative utterances and other utterances (in Czech language). The findings show that pupils often speak in a controlled-practice environment with few opportunities to practice in communicative situations. The use of the mother tongue in English language teaching is also analysed. The findings show that the mother tongue plays an important role in the everyday teaching of English in Czech lower-secondary schools.
Abstract (in Czech)
Cílem příspěvku je prezentovat výsledky analýzy povahy žákovských promluv, která byla provedena pomocí 79 vyučovacích hodin běžné výuky anglického jazyka na 2. stupni základní školy v České republice. Analýza je součástí širšího projektu (CPV videostudie anglického jazyka), který využívá metodu videostudie k analýze procesů vyučování a učení. Prezentovaná analýza vychází z konceptu příležitostí k učení, které jsou považovány za důležitou proměnnou pro kvalitu vyučovacího procesu. Pro potřeby analýzy byl vytvořen a ověřen kategorialní systém o 17 kategoriích. Tyto kategorie odrážejí tři dimenze analyzované výuky - řízené procvičování, volné komunikativní promluvy a jiné promluvy (v českém jazyce). Výsledky ukazují, že žáci mají nejčastěji příležitost mluvit anglicky v rámci řízeného procvičování. Bylo analyzováno i používání mateřského jazyka ve výuce. Výsledky naznačují, že mateřský jazyk je ve výuce často používán.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 3/7/2024 18:06