J 2010

Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie

KNECHT, Petr, Milan KUBIATKO and Hana SVATOŇOVÁ

Basic information

Original name

Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie

Name (in English)

How users rate school atlases? Impulses for developing educational cartography

Authors

KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Milan KUBIATKO (703 Slovakia, belonging to the institution) and Hana SVATOŇOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Geodetický a kartografický obzor, 2010, 0016-7096

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00045156

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

mapy; atlasy; školská kartografie; výzkum žáka; kartografické dovednosti

Keywords in English

maps; graphicacy; map skills; educational cartography

Tags

Reviewed
Změněno: 8/3/2013 11:08, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá poměrně opomíjeným přístupem k hodnocení kartografických děl,hodnocením z pohledu jejich uživatelů. Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem a dle jakých kritérií hodnotí žáci základních škol školní zeměpisné atlasy. Výzkumný vzorek tvořilo 120 žáků, kteří byli během strukturovaného individuálního rozhovoru požádáni, aby vyjádřili svá stanoviska ke čtyřem běžně používaným školním zeměpisným atlasům světa. Výzkum ukázal, že ideální školní zeměpisný atlas světa by měl z pohledu zkoumaných žáků obsahovat nejen přehledné mapy, ale také větší množství obrazových komponent (zejména fotografií, obrázků apod.) a rozšiřující textové informace. Prezentované výsledky poskytují podněty pro další rozvoj školské kartografie.

In English

The paper acquaints with an omitted approach to the evaluation of school atlases, users evaluation. In the introductory part of the study is summarized research on school atlases. The aim of the presented research was to investigate the users criteria on selecting school atlases. The research sample included 120 pupils at one Czech lower secondary school. During a structured interview, pupils were asked to comment on four atlases published by four different publishing houses. Pupils mostly assessed map readability and comprehensible colourfulness of atlases as well as graphical features, namely photographs, pictures and drawings, as well as narrative features (summaries, terminology lists). Presented results provide new impulses for further development of educational cartography.