Detailed Information on Publication Record
2010
Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie
KNECHT, Petr, Milan KUBIATKO and Hana SVATOŇOVÁBasic information
Original name
Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie
Name (in English)
How users rate school atlases? Impulses for developing educational cartography
Authors
KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Milan KUBIATKO (703 Slovakia, belonging to the institution) and Hana SVATOŇOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Geodetický a kartografický obzor, 2010, 0016-7096
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/10:00045156
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
mapy; atlasy; školská kartografie; výzkum žáka; kartografické dovednosti
Keywords in English
maps; graphicacy; map skills; educational cartography
Tags
Reviewed
Změněno: 8/3/2013 11:08, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.
V originále
Příspěvek se zabývá poměrně opomíjeným přístupem k hodnocení kartografických děl,hodnocením z pohledu jejich uživatelů. Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem a dle jakých kritérií hodnotí žáci základních škol školní zeměpisné atlasy. Výzkumný vzorek tvořilo 120 žáků, kteří byli během strukturovaného individuálního rozhovoru požádáni, aby vyjádřili svá stanoviska ke čtyřem běžně používaným školním zeměpisným atlasům světa. Výzkum ukázal, že ideální školní zeměpisný atlas světa by měl z pohledu zkoumaných žáků obsahovat nejen přehledné mapy, ale také větší množství obrazových komponent (zejména fotografií, obrázků apod.) a rozšiřující textové informace. Prezentované výsledky poskytují podněty pro další rozvoj školské kartografie.
In English
The paper acquaints with an omitted approach to the evaluation of school atlases, users evaluation. In the introductory part of the study is summarized research on school atlases. The aim of the presented research was to investigate the users criteria on selecting school atlases. The research sample included 120 pupils at one Czech lower secondary school. During a structured interview, pupils were asked to comment on four atlases published by four different publishing houses. Pupils mostly assessed map readability and comprehensible colourfulness of atlases as well as graphical features, namely photographs, pictures and drawings, as well as narrative features (summaries, terminology lists). Presented results provide new impulses for further development of educational cartography.