KNECHT, Petr, Milan KUBIATKO and Hana SVATOŇOVÁ. Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie (How users rate school atlases? Impulses for developing educational cartography). Geodetický a kartografický obzor. 2010, vol. 56, No 7, p. 142-147. ISSN 0016-7096.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie
Name (in English) How users rate school atlases? Impulses for developing educational cartography
Authors KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Milan KUBIATKO (703 Slovakia, belonging to the institution) and Hana SVATOŇOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Geodetický a kartografický obzor, 2010, 0016-7096.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00045156
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) mapy; atlasy; školská kartografie; výzkum žáka; kartografické dovednosti
Keywords in English maps; graphicacy; map skills; educational cartography
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., učo 108312. Changed: 8/3/2013 11:08.
Abstract
Příspěvek se zabývá poměrně opomíjeným přístupem k hodnocení kartografických děl,hodnocením z pohledu jejich uživatelů. Cílem prezentovaného výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem a dle jakých kritérií hodnotí žáci základních škol školní zeměpisné atlasy. Výzkumný vzorek tvořilo 120 žáků, kteří byli během strukturovaného individuálního rozhovoru požádáni, aby vyjádřili svá stanoviska ke čtyřem běžně používaným školním zeměpisným atlasům světa. Výzkum ukázal, že ideální školní zeměpisný atlas světa by měl z pohledu zkoumaných žáků obsahovat nejen přehledné mapy, ale také větší množství obrazových komponent (zejména fotografií, obrázků apod.) a rozšiřující textové informace. Prezentované výsledky poskytují podněty pro další rozvoj školské kartografie.
Abstract (in English)
The paper acquaints with an omitted approach to the evaluation of school atlases, users evaluation. In the introductory part of the study is summarized research on school atlases. The aim of the presented research was to investigate the users criteria on selecting school atlases. The research sample included 120 pupils at one Czech lower secondary school. During a structured interview, pupils were asked to comment on four atlases published by four different publishing houses. Pupils mostly assessed map readability and comprehensible colourfulness of atlases as well as graphical features, namely photographs, pictures and drawings, as well as narrative features (summaries, terminology lists). Presented results provide new impulses for further development of educational cartography.
PrintDisplayed: 5/7/2024 08:34