MAREČKOVÁ, Pavla. Koncentrační a relaxační cvičení ve výuce cizího jazyka u žáků s SPU (Concentration and relaxation exercises in teaching foreign language to students with SLD). In Vítková, M.; Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido. 10 pp. ISBN 978-80-7315-199-7. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Koncentrační a relaxační cvičení ve výuce cizího jazyka u žáků s SPU
Name in Czech Koncentrační a relaxační cvičení ve výuce cizího jazyka u žáků s SPU
Name (in English) Concentration and relaxation exercises in teaching foreign language to students with SLD
Authors MAREČKOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Vítková, M.; Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, 10 pp. 2010.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00045171
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-199-7
Keywords (in Czech) specifické poruchy učení;výuka cizího jazyka;koncentrace;pozornost;relaxace
Keywords in English specific learning difficulties;foreign language teaching;attention;concentration;relaxation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 25/10/2010 13:49.
Abstract
U žáků, u nichž byly diagnostikovány specifické poruchy učení, se často setkáváme s přidruženými nežádoucími jevy, jako je roztěkanost, nesoustředěnost, psychický i fyzický neklid, úzkost, strach či stres. Systematickým začleňováním krátkých koncentračních a relaxačních cvičení do výuky (nejen) cizího jazyka lze tyto nežádoucí jevy eliminovat, popř. odstranit. Cvičení popsaná v tomto příspěvku pomáhají zvyšovat pozornost či uvolnit psychické a fyzické napětí u žáků a současně umožňují, aby při nich žáci uplatnili své jazykové znalosti a dovednosti.
Abstract (in English)
Pupils who have been diagnosed with specific learning difficulties often show more unwished-for behavioral patterns, such as absent-mindedness, lack of concentration, psychic and physical restlessness, anxiety, fear or stress. Organic inclusion of short concentration and relaxation exercises in (foreign language) classes can reduce or terminate these behavioral patterns. Exercises described in the paper help the pupils increase the concentration or relax from psychic and physical stress. At the same time, the pupils can use their FL knowledge and skills when performing the exercises.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 28/3/2024 22:08