Detailed Information on Publication Record
2010
Kvalita podnikatelského prostředí, regionální konkurenceschopnost a strategie regionálního rozvoje České republiky
VITURKA, Milan, Petr HALÁMEK, Viktorie KLÍMOVÁ, Petr TONEV, Vladimír ŽÍTEK et. al.Basic information
Original name
Kvalita podnikatelského prostředí, regionální konkurenceschopnost a strategie regionálního rozvoje České republiky
Name (in English)
Quality of business environment, regional competitiveness and strategy of regional development of the Czech Republic
Authors
VITURKA, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr HALÁMEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Viktorie KLÍMOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr TONEV (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Vladimír ŽÍTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Praha, 232 pp. Ekonomie a podnikání, 1, 2010
Publisher
Grada publishing
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14560/10:00045188
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-247-3638-9
Keywords (in Czech)
kvalita podnikatelského prostředí - regionální konkurenceschopnost - strategie regionálního rozvoje
Keywords in English
quality of business environment - regional competitiveness - strategy of regional development
Tags
Reviewed
Změněno: 21/3/2013 10:48, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Publikace se zabývá územním hodnocením kvality podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti regionů, na jehož základě byl vypracován návrh dlouhodobé strategie regionálního rozvoje České republiky. Kvalita podnikatelského prostředí je definována pomocí celkem 16 hlavních faktorů (obchodní, pracovní, infrastrukturní, lokální, cenové a environmentální faktory). Příslušné mikroregionální (územní jednotky 205 pověřených obcí 3. stupně) a mezoregionální (kraje jako územní jednotky NUTS 3) analýzy jsou prezentovány jednotným způsobem a návazně agregovány v syntéze. Širší vyhodnocení regionální konkurenceschopnosti pak zahrnuje i výsledky relevantních analýz inovačního potenciálu firem a využití lidských zdrojů jako dalších komponent originální integrační teorie udržitelného regionálního rozvoje. Závěrečný návrh strategie regionálního rozvoje České republiky vychází ze tří rozvojových scénářů (progresivní, růstový a adaptační scénář), v jejichž rámci byly stanoveny základní priority a odpovídající opatření orientovaná na regionální úroveň NUTS 3. Publikace je cenná zejména svým komplexním a tržně orientovaným pojetím (včetně webové stránky s 29 mapovými přílohami) a lze ji tak využít nejen v oblasti tvorby a implementace regionální politiky, ale i v podnikatelské sféře.
In English
This publication deals with territorial evaluation of quality of business environment and regional competitiveness, on the basis of which proposal of long-term regional development strategy of the Czech Republic was elaborated. Quality of business environment is defined by means of 16 main factors on the whole (business, labor, infrastructural, local, price and environmental factors). Appropriate micro-regional (territorial units of 205 so- -called authorized municipalities of 3rd degree) and mezzo-regional (kraje as territorial units NUTS 3) analyses are presented by unified way and consecutively aggregated in synthesis. Broader assessment of regional competitiveness thereafter also includes results of analyses of enterprise innovative potential and utilization of human resources as other components of original integrative theory of sustainable regional development. Closing proposal of regional development strategy of the Czech Republic comes out from three developmental scenarios (progressive, growth and adaptive scenario), in the framework of which basic priorities and corresponding measures oriented on regional level NUTS 3 were established. The publication is notably valuable by its complex and market oriented conception (including website with 29 map supplements) and so it can be used not only in the field of creation and implementation of regional policy, but in entrepreneurial sphere as well.
Links
GA402/08/0071, research and development project |
|