Detailed Information on Publication Record
2010
Žákovské strategie učení cizímu jazyku ve všeobecném vzdělávání (průřezový výzkum)
VLČKOVÁ, KateřinaBasic information
Original name
Žákovské strategie učení cizímu jazyku ve všeobecném vzdělávání (průřezový výzkum)
Name (in English)
Pupils’ Foreign Language Learning Strategies in Comprehensive Education (Cross-Sectional Research)
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 369 pp. 2010
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Účelové publikace
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
cizí jazyk; inventář strategií učení; nižší sekundární vzdělávání; používání strategií učení cizímu jazyku; průřezový výzkum; primární vzdělávání; strategie učení; učení; vyšší sekundární všeobecné vzdělávání
Keywords in English
cross-sectional research; foreign language; foreign language learning strategy use; learning strategies; learning; lower secondary education; primary education; strategy inventory; upper secondary comprehensive education
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 28/10/2010 10:19, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
V originále
Strategie učení jsou prezentovány jako významný koncept didaktiky cizích jazyků. Používání strategií učení cizímu jazyku a jeho souvislosti jsou zjišťovány u žáků 5. ročníků, 9. ročníků základní školy a předposledních ročníků gymnázií. V průřezovém výzkumu založeném na inventáři strategií je analyzováno, jak se používání strategií mění a jaká jsou jeho specifika u daných tří skupin žáků. Sledovány jsou jak strategie přímé (paměťové, kognitivní a kompenzační), tak nepřímé (metakognitivní, afektivní a sociální). Rozdíly v používání strategií mezi skupinami jsou v mnoha dílčích aspektech signifikantní, podobně jako vztah používání strategií a proměnných determinujících jejich používání.
In English
Learning strategies are presented as an important concept in the theory of foreign language acquisition. The use of foreign language learning strategies and its contexts are investigated at the end of primary education, lower secondary education, and higher secondary comprehensive education in the Czech Republic. Adopted Strategy Inventory for Language Learning was applied in a cross-sectional research which focused on how the use of strategies changed and what the specific characteristics of the three groups of learners were. The research focused on both direct (memory, cognitive and compensatory) and indirect (metacognitive, affective and social) strategies. The differences in strategy use among the groups are in many aspects significant as well as the relation between strategy use and the variables that influence the strategy choice and use.
Links
LC06046, research and development project |
|