VLČKOVÁ, Kateřina. Žákovské strategie učení cizímu jazyku ve všeobecném vzdělávání (průřezový výzkum) (Pupils’ Foreign Language Learning Strategies in Comprehensive Education (Cross-Sectional Research)). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 369 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žákovské strategie učení cizímu jazyku ve všeobecném vzdělávání (průřezový výzkum)
Name (in English) Pupils’ Foreign Language Learning Strategies in Comprehensive Education (Cross-Sectional Research)
Authors VLČKOVÁ, Kateřina.
Edition 1. vyd. Brno, 369 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Special-purpose publication
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) cizí jazyk; inventář strategií učení; nižší sekundární vzdělávání; používání strategií učení cizímu jazyku; průřezový výzkum; primární vzdělávání; strategie učení; učení; vyšší sekundární všeobecné vzdělávání
Keywords in English cross-sectional research; foreign language; foreign language learning strategy use; learning strategies; learning; lower secondary education; primary education; strategy inventory; upper secondary comprehensive education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 28/10/2010 10:19.
Abstract
Strategie učení jsou prezentovány jako významný koncept didaktiky cizích jazyků. Používání strategií učení cizímu jazyku a jeho souvislosti jsou zjišťovány u žáků 5. ročníků, 9. ročníků základní školy a předposledních ročníků gymnázií. V průřezovém výzkumu založeném na inventáři strategií je analyzováno, jak se používání strategií mění a jaká jsou jeho specifika u daných tří skupin žáků. Sledovány jsou jak strategie přímé (paměťové, kognitivní a kompenzační), tak nepřímé (metakognitivní, afektivní a sociální). Rozdíly v používání strategií mezi skupinami jsou v mnoha dílčích aspektech signifikantní, podobně jako vztah používání strategií a proměnných determinujících jejich používání.
Abstract (in English)
Learning strategies are presented as an important concept in the theory of foreign language acquisition. The use of foreign language learning strategies and its contexts are investigated at the end of primary education, lower secondary education, and higher secondary comprehensive education in the Czech Republic. Adopted Strategy Inventory for Language Learning was applied in a cross-sectional research which focused on how the use of strategies changed and what the specific characteristics of the three groups of learners were. The research focused on both direct (memory, cognitive and compensatory) and indirect (metacognitive, affective and social) strategies. The differences in strategy use among the groups are in many aspects significant as well as the relation between strategy use and the variables that influence the strategy choice and use.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 26/5/2024 07:19