ŠEĎOVÁ, Klára and Roman ŠVAŘÍČEK. Angažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy (Pupils` willingness to communicate at secondary school). Pedagogická orientace: odborný čtvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost, 2010, vol. 20, No 3, p. 24-48. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Angažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
Name (in English) Pupils` willingness to communicate at secondary school
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace: odborný čtvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti, Brno, Česká pedagogická společnost, 2010, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Full text
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00048973
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Komunikační angažovanost žáků; receptivní dimenze; produktivní dimenze; kognitivní učení; afektivní učení; aktivní a neaktivní žáci
Keywords in English Pupils` willingness to communicate; receptive dimension; productive dimension; cognitive learning; affective learning; active and inactive pupils
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D., učo 23233. Changed: 18/11/2014 11:46.
Abstract
Text představuje empirickou studii, která na základě dat z terénního výzkumu pedagogické komunikace řeší otázku žákovské angažovanosti ve výukové komunikaci. Ukazuje, v jaké míře se žáci zapojují do komunikace ve školní třídě a jak to souvisí s efektivitou jejich učení. Zároveň zkoumá perspektivu učitelů, kteří se spontánní žákovskou angažovaností nakládají tak, aby dosáhli naplnění svých záměrů, mezi nimiž dominuje plynulý a bezproblémový průběh hodiny na straně jedné a pedagogický imperativ aktivizace všech žáků na straně druhé.
Abstract (in English)
The paper deals with the question of pupils` willingness to communicate and is based on an empirical field research of the educational communication in secondary schools. The text shows the extent to which pupils are involved in communication in the classroom and how it relates to the effectiveness of their learning. At the same time explores the perspective of teachers who treat spontaneous pupils` engagement in order to achieve the fulfilment of their objectives, among which is dominated by a continuous and smooth running of the lesson on the one hand, and the pedagogical imperative of an activation of all students on the other hand.
Links
GA406/09/0752, research and development projectName: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
PrintDisplayed: 11/6/2024 12:53