Detailed Information on Publication Record
2011
Qualitative Reachability in Stochastic BPA Games
BRÁZDIL, Tomáš, Václav BROŽEK, Antonín KUČERA and Jan OBDRŽÁLEKBasic information
Original name
Qualitative Reachability in Stochastic BPA Games
Authors
BRÁZDIL, Tomáš (203 Czech Republic, belonging to the institution), Václav BROŽEK (276 Germany, belonging to the institution), Antonín KUČERA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jan OBDRŽÁLEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Information and Computation, Elsevier, 2011, 0890-5401
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher
Netherlands
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 0.560
RIV identification code
RIV/00216224:14330/11:00051537
Organization unit
Faculty of Informatics
UT WoS
000293868600002
Keywords in English
pushdown automata; turn-based games
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 15/5/2011 20:14, prof. RNDr. Antonín Kučera, Ph.D.
V originále
We consider a class of infinite-state stochastic games generated by stateless pushdown automata (or, equivalently, 1-exit recursive state machines), where the winning objective is specified by a regular set of target configurations and a qualitative probability constraint `>0' or `=1'. The goal of one player is to maximize the probability of reaching the target set so that the constraint is satisfied, while the other player aims at the opposite. We show that the winner in such games can be determined in PTIME for the `>0' constraint, and in NP intersect. coNP for the `=1' constraint. Further, we prove that the winning regions for both players are regular, and we design algorithms which compute the associated finite-state automata. Finally, we show that winning strategies can be synthesized effectively.
In Czech
V článku je uvažována třída nekonečně-stavových her generovaných zásobníkovými automaty bez stavové jednotky, kde je výherní kritérium specifikováno jako regulární množina cílových konfigurací a omezením tvaru `>0' nebo `=1'. Cílem jednoho hráče je maximalizovat pravděpodobnost dosažení cílové konfigurace tak, aby bylo uvedené omezení splněno, zatímco druhý hráč se snaží o opak. Je dokázáno, problém určení vítěze v takovéto hře je řešitelný v polynomiálním čase pro omezení `>0', resp. v polynomiálním čase pomocí NP int. co-NP orákula pro omezení `=1'. Dále je ukázáno, že výherní region obou hráčů je regulární, a je podán algoritmus pro syntézu výherních strategií obou hráčů.
Links
MSM0021622419, plan (intention) |
| ||
P202/10/1469, interní kód MU |
| ||
1M0545, research and development project |
|