BRÁZDIL, Tomáš, Václav BROŽEK, Antonín KUČERA and Jan OBDRŽÁLEK. Qualitative Reachability in Stochastic BPA Games. Information and Computation. Elsevier, 2011, vol. 209, No 8, p. 1160-1183. ISSN 0890-5401.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Qualitative Reachability in Stochastic BPA Games
Authors BRÁZDIL, Tomáš (203 Czech Republic, belonging to the institution), Václav BROŽEK (276 Germany, belonging to the institution), Antonín KUČERA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jan OBDRŽÁLEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Information and Computation, Elsevier, 2011, 0890-5401.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher Netherlands
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.560
RIV identification code RIV/00216224:14330/11:00051537
Organization unit Faculty of Informatics
UT WoS 000293868600002
Keywords in English pushdown automata; turn-based games
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. RNDr. Antonín Kučera, Ph.D., učo 2508. Changed: 15/5/2011 20:14.
Abstract
We consider a class of infinite-state stochastic games generated by stateless pushdown automata (or, equivalently, 1-exit recursive state machines), where the winning objective is specified by a regular set of target configurations and a qualitative probability constraint `>0' or `=1'. The goal of one player is to maximize the probability of reaching the target set so that the constraint is satisfied, while the other player aims at the opposite. We show that the winner in such games can be determined in PTIME for the `>0' constraint, and in NP intersect. coNP for the `=1' constraint. Further, we prove that the winning regions for both players are regular, and we design algorithms which compute the associated finite-state automata. Finally, we show that winning strategies can be synthesized effectively.
Abstract (in Czech)
V článku je uvažována třída nekonečně-stavových her generovaných zásobníkovými automaty bez stavové jednotky, kde je výherní kritérium specifikováno jako regulární množina cílových konfigurací a omezením tvaru `>0' nebo `=1'. Cílem jednoho hráče je maximalizovat pravděpodobnost dosažení cílové konfigurace tak, aby bylo uvedené omezení splněno, zatímco druhý hráč se snaží o opak. Je dokázáno, problém určení vítěze v takovéto hře je řešitelný v polynomiálním čase pro omezení `>0', resp. v polynomiálním čase pomocí NP int. co-NP orákula pro omezení `=1'. Dále je ukázáno, že výherní region obou hráčů je regulární, a je podán algoritmus pro syntézu výherních strategií obou hráčů.
Links
MSM0021622419, plan (intention)Name: Vysoce paralelní a distribuované výpočetní systémy
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Highly Parallel and Distributed Computing Systems
P202/10/1469, interní kód MUName: Formální metody pro analýzu a verifikaci komplexních systémů
1M0545, research and development projectName: Institut Teoretické Informatiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Institute for Theoretical Computer Science
PrintDisplayed: 25/4/2024 12:58