D 2010

Environmental Aspects of Education for the Health in Curriculum of Pregradual Preparation of Teachers

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Environmental Aspects of Education for the Health in Curriculum of Pregradual Preparation of Teachers

Name in Czech

Environmentální aspekty výchovy ke zdraví v kurikulu pregraduální přípravy učitelů

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.) SCHOOL AND HEALTH 21. Papers on Health Education, p. 171-178, 8 pp. 2010

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00045527

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5260-4

Keywords (in Czech)

Ekologická/environmentální výchova; výchova ke zdraví; ekopedagogická kompetence; kompetence environmentální; kompetence hodnotová - ekosociální – životně orientační; cíle ekologické/ environmentální učitelské přípravy

Keywords in English

Ecological/environmental education; education for the health; ecopedagogical competence; environmental competence; value-ecosocial life oriented competence; targets of ecological/environmental teachers preparation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/8/2013 09:27, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

ORIG CZ

V originále

Author determines and reasons current structure of environmental competence at three levels: factual, skills and personal. Her work focuses on students capability to undergo preparation and to understand ecological and / or environmental education interrelated with education for human health. The targets pertaining to the above noted area of education devoted to teachers education have been summarized and a proposal of standardized pregradual ecological / environmental preparation of teachers has been taken into account. The results of scientific examinations mapping students considerations and thoughts of environmetal problems/issues as well as description of perception of the health among the students of the faculty of pedagogy, Masaryk University related to environmental issues have been discussed. Regarding the interdisciplinary character of ecological/environmental preparation, some proposals aiming at teachers preparation are shown.

In Czech

Autorka vymezuje a zdůvodňuje strukturu environmentální kompetence v rovině věcné, dovednostní a osobnostní. Vychází z obsahového zaměření způsobilosti k ekologické/environmentální výchově v kontextu výchovy ke zdraví. V dané oblasti výchovy vyvozuje cíle pro přípravné učitelské vzdělávání a opírá se o návrh standardu pregraduální ekologické/environmentální přípravy učitelů. Uvádí výsledky výzkumných šetření, které mapují jednak uvažování a přemýšlení o environmentálních problémech, jednak popisují vnímání zdraví mezi studenty PdF MU v kontextu problematiky životního prostředí. S ohledem na interdisciplinární charakter ekologické/environmentální přípravy jsou prezentovány některé návrhy směřující do přípravy učitelů.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
Displayed: 9/11/2024 19:46