HORKÁ, Hana. Environmental Aspects of Education for the Health. In Řehulka, E. (ed.) SCHOOL AND HEALTH 21. Papers on Health Education. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 131-138. ISBN 978-80-210-5260-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Environmental Aspects of Education for the Health
Name in Czech Environmentální aspekty výchovy ke zdraví
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.) SCHOOL AND HEALTH 21. Papers on Health Education, p. 131-138, 8 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00045529
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5260-4
Keywords (in Czech) Zdraví; zdravý životní styl; kvalita života; péče o zdraví; péče o životní prostředí; průřezové téma; ekologická/environmentální výchova; výchova ke zdraví; kompetence
Keywords in English health; healthy life style; quality of life; care for the health; care for the environment; the attitudes; cross-curricular theme; environmental education; education for health; competence
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 28/3/2011 23:14.
Abstract
Author refers to basic problems and thematic areas regarding the environmental and ecological education in context with the education for health with a special focus on transformation of the curriculum of pregradual preparation of undergraduate primary school teachers. The analysis of content of the environmental education among cross-curricular themes pertaining to current framework of educative programmes represents a significant step forward especially concerning their understanding. The basic competence/capability of an individuum is to become a cultivated guardian of the health and the environment. Such a competence - associated with students orientation in interrelated, spontaneously existing, causal relationships in the environment - obviously influences the quality of care for the environment and the health respectively.
Abstract (in Czech)
Autorka vymezuje základní problémy a tematické okruhy ekologické/environmentální výchovy v kontextu výchovy ke zdraví se zvláštním zřetelem k proměně kurikula pregraduální přípravy učitelů 1. stupně základní školy. Na základě analýzy jejího obsahu zdůvodňuje zařazení environmentální výchovy mezi průřezová témata v rámcových vzdělávacích programech. Být kulturním ochráncem zdraví a životního prostředí představuje základní kompetenci/způsobilost jedince. Kompetence souvisí s orientací v existujících vzájemně příčinných, spontánně se uplatňujících vztazích v životním prostředí, která ovlivňuje kvalitu péče o něj a potažmo o zdraví.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 10/10/2024 01:29