JŮVA, Vladimír a Bohumíra LAZAROVÁ. Intergenerationale Zusammenarbeit von Lehrern. Online. In Transformationsprozesse im europäischen Bildungsraum. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2010. s. 93-99. Erziehung - Unterricht - Bildung. ISBN 978-3-8300-5445-0. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Intergenerationale Zusammenarbeit von Lehrern
Název česky Mezigenerační spolupráce učitelů
Název anglicky Intergenerational cooperation of teachers
Autoři JŮVA, Vladimír (203 Česká republika, garant, domácí) a Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání Hamburg, Transformationsprozesse im europäischen Bildungsraum, od s. 93-99, 7 s. Erziehung - Unterricht - Bildung, 2010.
Nakladatel Verlag Dr. Kovač
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14510/10:00049035
Organizační jednotka Fakulta sportovních studií
ISBN 978-3-8300-5445-0
Klíčová slova česky kariéra učitele; postavení učitele; učitelé v pozdní fázi kariéry; mezigenerační spolupráce učitelů
Klíčová slova anglicky teacher's career; teacher position; later phase in the teacher's career; intergenerational cooperation among teachers
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Eva Špillingová, učo 110713. Změněno: 26. 4. 2011 15:28.
Anotace
Der Beitrag fokussiert ausgewählte Aspekte der intergenerationalen Zusammenarbeit und Beziehungen unter den Grundschullehrern. Der erste Textabschnitt fasst einige theoretische Ansätze zur Problematik der Lehrerposition in späteren Phasen deren Schulkarriere sowie zu erwarteten Aspekten deren Leistungen zugunsten der jüngeren Kollegen/Innen sowie der ganzen Schulanstalt zusammen. Der zweite Abschnitt präsentiert dann ausgewählte Daten einer Forschungserhebung, in der u.a. die Fragen nach Unterstützung älterer Lehrer und gegenseitiger Hilfe unter den Lehrergenerationen untersucht worden sind. In der intergenerationalen Zusammenarbeit scheint die Reziprozität eine wichtige Rolle zu spielen: Wenn der junge Lehrer in der Lage ist, um Hilfe zu bitten und mit seiner Offenheit als erster zu kommen, kann dies zur Gelegenheit werden, sich gegenseitig kennen zu lernen und demnach auch gegenseitiges Vertrauen aufzubauen, das der ältere Kollege zu seiner Selbstöffnung braucht.
Anotace česky
Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační spolupráce učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační spolupráci učitelů ve škole. Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační pomoci učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační pomoc učitelů ve škole. Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační pomoci učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační pomoc učitelů ve škole.
Anotace anglicky
Paper describes some aspects of intergenerational cooperation of teachers in secondary schools. The first part deals with certain theoretical approaches to the issue of the status of teachers in the late stage of their careers in schools and projected aspects of their help younger colleagues and the whole school. The second part presents selected data from the research, which focused on issues including supporting senior teachers, and mutual assistance between generations of teachers in school. In the intergenerational cooperation plays a major role reciprocity: can a young teacher to ask for help and comes to his openness as a first, this may be an opportunity to know each other and thus to develop deeper cooperation and mutual trust, by senior colleagues need to coming out.
Návaznosti
GA406/08/0176, projekt VaVNázev: Učitelé v pozdní fázi kariéry
Investor: Grantová agentura ČR, Učitelé v pozdní fázi kariéry
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 15:37