Intergenerationale Zusammenarbeit von Lehrern
JŮVA, Vladimír and Bohumíra LAZAROVÁ. Intergenerationale Zusammenarbeit von Lehrern (Intergenerational cooperation of teachers). In Transformationsprozesse im europäischen Bildungsraum. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2010, p. 93-99. Erziehung - Unterricht - Bildung. ISBN 978-3-8300-5445-0. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Intergenerationale Zusammenarbeit von Lehrern |
Name in Czech | Mezigenerační spolupráce učitelů |
Name (in English) | Intergenerational cooperation of teachers |
Authors | JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Hamburg, Transformationsprozesse im europäischen Bildungsraum, p. 93-99, 7 pp. Erziehung - Unterricht - Bildung, 2010. |
Publisher | Verlag Dr. Kovač |
Other information | |
---|---|
Original language | German |
Type of outcome | Chapter(s) of a specialized book |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Germany |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14510/10:00049035 |
Organization unit | Faculty of Sports Studies |
ISBN | 978-3-8300-5445-0 |
Keywords (in Czech) | kariéra učitele; postavení učitele; učitelé v pozdní fázi kariéry; mezigenerační spolupráce učitelů |
Keywords in English | teacher's career; teacher position; later phase in the teacher's career; intergenerational cooperation among teachers |
Tags | rivok |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Eva Špillingová, učo 110713. Changed: 26/4/2011 15:28. |
Abstract |
---|
Der Beitrag fokussiert ausgewählte Aspekte der intergenerationalen Zusammenarbeit und Beziehungen unter den Grundschullehrern. Der erste Textabschnitt fasst einige theoretische Ansätze zur Problematik der Lehrerposition in späteren Phasen deren Schulkarriere sowie zu erwarteten Aspekten deren Leistungen zugunsten der jüngeren Kollegen/Innen sowie der ganzen Schulanstalt zusammen. Der zweite Abschnitt präsentiert dann ausgewählte Daten einer Forschungserhebung, in der u.a. die Fragen nach Unterstützung älterer Lehrer und gegenseitiger Hilfe unter den Lehrergenerationen untersucht worden sind. In der intergenerationalen Zusammenarbeit scheint die Reziprozität eine wichtige Rolle zu spielen: Wenn der junge Lehrer in der Lage ist, um Hilfe zu bitten und mit seiner Offenheit als erster zu kommen, kann dies zur Gelegenheit werden, sich gegenseitig kennen zu lernen und demnach auch gegenseitiges Vertrauen aufzubauen, das der ältere Kollege zu seiner Selbstöffnung braucht. |
Abstract (in Czech) |
---|
Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační spolupráce učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační spolupráci učitelů ve škole. Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační pomoci učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační pomoc učitelů ve škole. Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační pomoci učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační pomoc učitelů ve škole. |
Abstract (in English) |
---|
Paper describes some aspects of intergenerational cooperation of teachers in secondary schools. The first part deals with certain theoretical approaches to the issue of the status of teachers in the late stage of their careers in schools and projected aspects of their help younger colleagues and the whole school. The second part presents selected data from the research, which focused on issues including supporting senior teachers, and mutual assistance between generations of teachers in school. In the intergenerational cooperation plays a major role reciprocity: can a young teacher to ask for help and comes to his openness as a first, this may be an opportunity to know each other and thus to develop deeper cooperation and mutual trust, by senior colleagues need to coming out. |
Links | |
---|---|
GA406/08/0176, research and development project | Name: Učitelé v pozdní fázi kariéry |
Investor: Czech Science Foundation, Teachers in the late phase of their career |
PrintDisplayed: 14/10/2024 04:05