J 2010

Ein wahrer Homunkulus in der Tierwelt. Gabriel von Max´ Affenbilder

FILIP, Aleš and Roman MUSIL

Basic information

Original name

Ein wahrer Homunkulus in der Tierwelt. Gabriel von Max´ Affenbilder

Name in Czech

Pravý homunkulus ve světe zvířat. Obrazy opic Gabriela von Maxe

Name (in English)

The Real Homunculus in the Animal World. The Monkey Paintings by Gabriel von Max

Authors

FILIP, Aleš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Roman MUSIL (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Umění : časopis Ústavu dějin umění, Praha, Ústav dějin umění AV ČR, 2010, 0049-5123

Other information

Language

German

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00049039

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000284731900002

Keywords (in Czech)

Gabriel von Max; obrazy opic; malířství 19. století; Mnichovská škola

Keywords in English

Gabriel von Max; monkey paintings; the painting of the 19th century; the Munich school

Tags

RIV-OK
Změněno: 2/5/2011 11:56, Mgr. Petra Georgala

Abstract

ORIG CZ EN

V originále

Der Münchner Künstler und ein gebürtiger Böhme Gabriel von Max (1840-1915) wurde in der zeitgenössischen Presse als Affenmaler bezeichnet. Das sog. Affengenre ist ein wichtiger Teil von seinem umfangreichen Oeuvre. In diesem Artikel werden mehrere Interpretationsebenen verbunden. Das Biographische wird mit Hilfe der geschriebenen Erinnerungen vom Künstler nahe gebracht. Max züchtete mehrere Affenarten, war zugleich Maler und Amateur-Naturwissenschaftler. Aus diesem Grunde wird die Frage gestellt, wie sich dieses naturwissenschaftliche Interesse in seiner Kunst niederschlug. Die Aufmerksamkeit wird auch der Rezeption seines Affengenres, ihrem Zusammenhang mit den übrigen thematischen Umkreisen seines Schaffens und der Komparation mit der Werken von anderen Künstlern gewidmet. Die Affenbilder von von Max sind semantisch kompliziert, sie können als karikierend, ironisch, evolutionistisch, realistisch dokumentierend, phantastisch - und all das zusammen - "gelesen" werden.

In Czech

Mnichovský umělec českého původu Gabriel von Max (1840-1915) byl v dobovém tisku nazýván malíř opic (Affenmaler). Tzv. opičí žánry jsou důležitou částí jeho rozsáhlého díla. V článku je propojeno několik rovin výkladu. Za pomoci vzpomínkových textů je nastíněn biografický aspekt, přičemž je patrná Maxova stupňující se afinita k živočišnému druhu opic, založená na vlastních chovatelských zkušenostech. Výjimečnost Maxova postavení na umělecké scéně spočívá v tom, že byl zároveň malíř i amatérský přírodovědec, proto je zkoumána otázka, jakým způsobem se jeho orientace v přírodních vědách projevila v jeho výtvarném díle. Pozornost je věnována také recepci jeho opičích žánrů, jejich souvislosti s dalšími tematickými okruhy Maxovy tvorby a komparaci s díly jiných umělců (Alexandre-Gabriel Decamps, Paul Meyerheim, František Kupka a další). Max omezil žánrový charakter malby a soustředil se na portrétní aspekt, takže se přiblížil lidským portrétům. Jeho obrazy opic jsou sémanticky komplikované. Mohou být "čteny" jako karikaturní, ironické, evolucionistické, realisticky dokumentační, fantazijní, a to vše naráz.

Links

GA408/08/1218, research and development project
Name: Monografie malíře Gabriela Cornelia Maxe
Investor: Czech Science Foundation, Monograph on the painter Gabriel Cornelius Max
Displayed: 8/11/2024 02:22