J 2010

Pluralita zájmů na učení se a vzdělávání dospělých a jejich průnik v učící se organizaci.

NOVOTNÝ, Petr

Basic information

Original name

Pluralita zájmů na učení se a vzdělávání dospělých a jejich průnik v učící se organizaci.

Name in Czech

Pluralita zájmů na učení se a vzdělávání dospělých a jejich průnik v učící se organizaci.

Name (in English)

Plurality of Concerns over Adults Learning and Education: Learning Organization Bridging the Gap?

Authors

NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Technológia vzdelávánia, Nitra, Slovdidac, 2010, 1335-003X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00049041

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

vzdělávání;učení;učení pro pracoviště;organizace;organizační učení

Keywords in English

learning;education;workplace learning;organization;organizational learning

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 28/2/2017 11:22, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

V originále

Hlavní aktéři zainteresovaní na učení se a vzdělávání dospělých vyjadřují a realizují své zájmy ve třech rovinách. To představuje nejméně tři rozdílné perspektivy: individuální; perspektivu organizace/podniku; a perspektivu veřejnou čili širší společenský zájem. Na těchto úrovních lze zájmy analyzovat a vzájemně porovnávat. Ne vždy se pociťované zájmy všech stran shodují, a může tak docházet ke střetům. Základem střetu je obvykle nevyrovnanost (nejen ekonomických) investic a přínosů pro některou stranu. Příspěvek analyzuje tyto potenciální střety a hledá také perspektivy, které umožňují rozdílné zájmy slaďovat. Z těchto "smírných" perspektiv se příspěvek soustředí na organizační učení. Diskurz o organizačním učení ukazuje, že nejde zdaleka jen o to, že se v organizaci lidé učí a vzdělávají, ale také o to, že v organizaci vznikají nové znalosti nebo úhly pohledů, které jsou schopny ovlivňovat chování organizace a umožnit organizaci rozmanitými způsoby si osvojovat cesty ke zvládání potřeby změny.

In English

The main actors interested in learning and adult education express and realize their interests at three levels. This represents at least three different perspectives: the individual, the prospect of the organization / company, and a broader perspective of public or social interest. At these levels one can analyze the interests and compare them. The perceived interests of all parties may be in conflict. Underlying this conflict is the imbalance of investment and benefit for either party. The paper analyzes these potential conflicts and look for perspectives that allow different interests align. Thereafter, the contribution focuses on organizational learning. Discourse on organizational learning shows that it is not just that people learn in the organization, but also the fact that the organization creates new knowledge or viewpoints that are able to influence organizational behavior and enable the organization to embrace a variety of ways to manage change.

Links

GAP407/10/1197, research and development project
Name: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools