k 2010

Anglicky nebo česky? Analýza používání mateřského jazyka učiteli a žáky ve výuce anglického jazyka

NAJVAR, Petr a Martin ADAM

Základní údaje

Originální název

Anglicky nebo česky? Analýza používání mateřského jazyka učiteli a žáky ve výuce anglického jazyka

Název česky

Anglicky nebo česky? Analýza používání mateřského jazyka učiteli a žáky ve výuce anglického jazyka

Název anglicky

English or Czech? Analysis of use of mother tongue in English instruction

Autoři

NAJVAR, Petr a Martin ADAM

Vydání

Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2010

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

videostudie; cílový jazyk; mateřský jazyk; komunikativní přístup

Klíčová slova anglicky

video study; target language; mother tongue; communicative approach
Změněno: 8. 12. 2010 11:13, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Didaktika cizích jazyků v současné době prosazuje tzv. komunikativní přístup ve vyučování cizích jazyků. Od učitele se očekává, že bude ve vyučování s žáky komunikovat převážně v cílovém jazyce, mateřský jazyk bude využívat jen ojediněle, a to v opodstatněných případech. Tím bude žákům vytvářet příležitosti k mluvení, ve kterých bude simulovat reálné životní situace. Prezentace představuje výsledky analýzy používání mateřského jazyka v reálné výuce anglického jazyka na 2. stupni základní školy, která byla provedena jako součást projektu CPV videostudie anglického jazyka, který realizuje a koordinuje IVŠV PdF MU. Byly stanoveny proporce promluv učitele a žáků v mateřském a cílovém jazyce. Výsledky analýzy naznačují, že mateřský jazyk je ve vyučování cizích jazyků užíván i v situacích, kdy by bylo podle komunikativního přístupu možné použít jazyk cílový.

Anglicky

Didactics of foreign languages supports the so called communicative approach in foreign language instruction. Teacher is supposed to communicate in targed language with pupils during the instruction, the mother tongue would be used in sporadic and justified situations. By that the opportunities to talk are created that can simulate real life situations. The paper presented results of the use of mother tongue usage analysis, that was carried out as a part of the CPV Video Study of English project. Proportions of utterances were calculated of the teacher and pupils in English and in Czech. The results indicate that mother tongue is being used more often and in situations that according to communicative approach could be solved in target language.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
Zobrazeno: 2. 11. 2024 09:22