NAJVAR, Petr and Martin ADAM. Anglicky nebo česky? Analýza používání mateřského jazyka učiteli a žáky ve výuce anglického jazyka (English or Czech? Analysis of use of mother tongue in English instruction). In Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Anglicky nebo česky? Analýza používání mateřského jazyka učiteli a žáky ve výuce anglického jazyka
Name in Czech Anglicky nebo česky? Analýza používání mateřského jazyka učiteli a žáky ve výuce anglického jazyka
Name (in English) English or Czech? Analysis of use of mother tongue in English instruction
Authors NAJVAR, Petr and Martin ADAM.
Edition Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2010.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) videostudie; cílový jazyk; mateřský jazyk; komunikativní přístup
Keywords in English video study; target language; mother tongue; communicative approach
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 8/12/2010 11:13.
Abstract
Didaktika cizích jazyků v současné době prosazuje tzv. komunikativní přístup ve vyučování cizích jazyků. Od učitele se očekává, že bude ve vyučování s žáky komunikovat převážně v cílovém jazyce, mateřský jazyk bude využívat jen ojediněle, a to v opodstatněných případech. Tím bude žákům vytvářet příležitosti k mluvení, ve kterých bude simulovat reálné životní situace. Prezentace představuje výsledky analýzy používání mateřského jazyka v reálné výuce anglického jazyka na 2. stupni základní školy, která byla provedena jako součást projektu CPV videostudie anglického jazyka, který realizuje a koordinuje IVŠV PdF MU. Byly stanoveny proporce promluv učitele a žáků v mateřském a cílovém jazyce. Výsledky analýzy naznačují, že mateřský jazyk je ve vyučování cizích jazyků užíván i v situacích, kdy by bylo podle komunikativního přístupu možné použít jazyk cílový.
Abstract (in English)
Didactics of foreign languages supports the so called communicative approach in foreign language instruction. Teacher is supposed to communicate in targed language with pupils during the instruction, the mother tongue would be used in sporadic and justified situations. By that the opportunities to talk are created that can simulate real life situations. The paper presented results of the use of mother tongue usage analysis, that was carried out as a part of the CPV Video Study of English project. Proportions of utterances were calculated of the teacher and pupils in English and in Czech. The results indicate that mother tongue is being used more often and in situations that according to communicative approach could be solved in target language.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 1/10/2024 04:13