J 2010

K problému problémové dramatiky: Já, Jákob Vítězslava Gardavského

KROČA, David

Basic information

Original name

K problému problémové dramatiky: Já, Jákob Vítězslava Gardavského

Name in Czech

K problému problémové dramatiky: Já, Jákob Vítězslava Gardavského

Name (in English)

Contribution to the discourse on problem drama: Já, Jákob by Vítězslav Gardavský

Authors

KROČA, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1213-2144

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00045726

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Gardavský; problémová dramatika; česká literatura; interpretace; filozofie

Keywords in English

Gardavský; problem drama; czech literature; interpretation; philosophy

Tags

Reviewed
Změněno: 16/12/2010 13:49, doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se zabývá interpretací divadelní hry filozofa Vítězslava Gardavského (1923-1978) Já, Jákob (prem. 1968). Drama vycházející z biblických motivů ztvárnilo starozákonní mýtus o Jákobovi jako podobenství o věčném zápasu člověka o identitu osobnosti. Autor studie se pokouší odpovědět na otázky, do jaké míry hra vyčnívá z kontextu dramatiky šedesátých let 20. století, zda naplňuje znaky tzv. problémového dramatu a proč jsou omezené její divadelní možnosti.

In English

The paper deals with the interpretation of the play Já, Jákob (prem. 1968) written by the philosopher Vítězslav Gardavský (1923-1978). This drama, well rooted in biblical motifs, presents the Old Testament myth of Jacob as a parable of mans eternal struggle for his own identity. The author of this paper is trying to answer the question to what extent this drama stands out from the context of drama of the 1960s, whether it comprises the features of so-called problem drama and why the potential of its theatre presentation is considerably limited.