Detailed Information on Publication Record
2010
K problému problémové dramatiky: Já, Jákob Vítězslava Gardavského
KROČA, DavidBasic information
Original name
K problému problémové dramatiky: Já, Jákob Vítězslava Gardavského
Name in Czech
K problému problémové dramatiky: Já, Jákob Vítězslava Gardavského
Name (in English)
Contribution to the discourse on problem drama: Já, Jákob by Vítězslav Gardavský
Authors
KROČA, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1213-2144
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/10:00045726
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Gardavský; problémová dramatika; česká literatura; interpretace; filozofie
Keywords in English
Gardavský; problem drama; czech literature; interpretation; philosophy
Tags
Reviewed
Změněno: 16/12/2010 13:49, doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
V originále
Studie se zabývá interpretací divadelní hry filozofa Vítězslava Gardavského (1923-1978) Já, Jákob (prem. 1968). Drama vycházející z biblických motivů ztvárnilo starozákonní mýtus o Jákobovi jako podobenství o věčném zápasu člověka o identitu osobnosti. Autor studie se pokouší odpovědět na otázky, do jaké míry hra vyčnívá z kontextu dramatiky šedesátých let 20. století, zda naplňuje znaky tzv. problémového dramatu a proč jsou omezené její divadelní možnosti.
In English
The paper deals with the interpretation of the play Já, Jákob (prem. 1968) written by the philosopher Vítězslav Gardavský (1923-1978). This drama, well rooted in biblical motifs, presents the Old Testament myth of Jacob as a parable of mans eternal struggle for his own identity. The author of this paper is trying to answer the question to what extent this drama stands out from the context of drama of the 1960s, whether it comprises the features of so-called problem drama and why the potential of its theatre presentation is considerably limited.