Kulturní a historická specifika utváření sebepojetí a identity dospívajících
HYTYCH, Roman and Petr MACEK. Kulturní a historická specifika utváření sebepojetí a identity dospívajících (Cultural and historical specifics contributing to shaping the selfconception and identity of adolescents). In M. Tyrlík, P. Macek., J. Širůček (Eds.), Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 71-96, 25 pp. ISBN 978-80-210-5107-2. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Kulturní a historická specifika utváření sebepojetí a identity dospívajících |
Name in Czech | Kulturní a historická specifika utváření sebepojetí a identity dospívajících |
Name (in English) | Cultural and historical specifics contributing to shaping the selfconception and identity of adolescents |
Authors | HYTYCH, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr MACEK (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Brno, M. Tyrlík, P. Macek., J. Širůček (Eds.), Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext, p. 71-96, 25 pp. 2010. |
Publisher | Masarykova univerzita |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Chapter(s) of a specialized book |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/10:00045774 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
ISBN | 978-80-210-5107-2 |
Keywords (in Czech) | sebepojetí; identita; kultura |
Keywords in English | self-concept; identity; culture |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: prof. PhDr. Petr Macek, CSc., učo 2270. Changed: 24/3/2013 14:49. |
Abstract |
---|
Kapitola ukazuje, jak se v euroamerické kultuře postupně prosazovala sebereflexe jedince nejen jako důležitý prostředek poznání sebe a druhých, ale také jako důležitý motivační a regulační činitel života jednotlivce. Vztaženo k adolescenci a rozvoji osobnosti, formování osobní identity přestává býtčasově ohraničeným vývojovým úkolem dospívajícího, ale stává se celoživotním osobním tématem. V závěru kapitoly autoři ukazují že identita a sebepojetí nejsou ovlivněny jen vývojově, ale jsou též ovlivněny skupinovými a společenskými standardy, které platí pro konkrétní kultury v určité době. |
Abstract (in English) |
---|
Chapter inspect historical and cultural specifics contributing to shaping the self-system of adolescents. Authors show how an individual's self-reflection gradually emerged in the Euro-American culture not only as an important means of getting to know self and others but also as a crucial motivational and regulatory factor in the life of an individual. In regard to adolescence and personality development, forming personal identity was originally perceived as a specific developmental task; however, today it more likely becomes a lifelong personal issue. Finally authors point that identity as well as self conception are influenced not only by development but also by the group's and society's standards, that are valid for concrete cultures in a specific period of time. |
Links | |
---|---|
MSM0021622406, plan (intention) | Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society |
PrintDisplayed: 8/10/2024 20:28