D 2010

Some aspects of innovation, education

MATYÁŠEK, Patrik and Jiří MATYÁŠEK

Basic information

Original name

Some aspects of innovation, education

Name in Czech

Některá hlediska inovací, vzdělávání

Authors

MATYÁŠEK, Patrik and Jiří MATYÁŠEK

Edition

1. vyd. Koper, 6th International Colloquium Koper, p. 56-61, 6 pp. 2010

Publisher

University of Primorska

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovenia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-961-6528-88-7

Keywords (in Czech)

integrovaná výuka obory vědy školy ve světě školy v ČR

Keywords in English

integration of teaching discipline schools

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/2/2011 16:49, doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.

Abstract

V originále

Contemporary classical schools teach pupils knowledge about nature only isolated in separate human and natural science subjects with no understanding of mutual relationships and overlap of disciplines. After graduating from elementary or secondary schools often are not able to acquired knowledge of each subject applied for higher education or directly on the ground, where it is necessary to orientate themselves in problems at the border between two or more natural science disciplines. Remedy offers new, integrated learning science disciplines. With such teaching courses science and law already have several years experience in schools in the U.S. In European countries, this new trend as first introduced in Great Britain and gradually added experimentally, and some other developed EU states. In the Czech Republic is not the trend at many elementary and secondary schools not known organization is not captured or managed schools it just randomly lists.

In Czech

Současná klasická škola učí žáky poznatkům o přírodě a společnosti (např. lidská práva) jen izolovaně v samostatných předmětech občanské výchově, biologii, geografii, geologii, fyzice a chemii - bez porozumění vzájemným vztahům a přesahům těchto vědních oborů. Po absolvování základní nebo střední školy často nedovedou nabyté vědomosti z jednotlivých předmětů aplikovat při vysokoškolském studiu nebo přímo v praxi, kde je nutné se orientovat v problematice na hranici mezi dvěma nebo více přírodovědnými i společenskovědními obory. Nápravu nabízí nová, integrovaná výuka těchto oborů. S takovou výukou mají již několik let zkušenosti na školách v USA. Z evropských států tento nový trend jako první zavádějí ve Velké Británii a postupně se experimentálně přidávají i některé další vyspělé státy EU. V České republice není tento trend na mnoha základních a středních školách vůbec znám, organizačně není nijak podchycen nebo řízen, školy se s ním jen náhodně seznamují. Učitelé se jen velmi pomalu zamýšlí jak u žáků docílit většího porozumění integrovaným dějům v přírodě, životním prostředí a společnosti.