Detailed Information on Publication Record
2010
Some aspects of innovation, education
MATYÁŠEK, Patrik and Jiří MATYÁŠEKBasic information
Original name
Some aspects of innovation, education
Name in Czech
Některá hlediska inovací, vzdělávání
Authors
MATYÁŠEK, Patrik and Jiří MATYÁŠEK
Edition
1. vyd. Koper, 6th International Colloquium Koper, p. 56-61, 6 pp. 2010
Publisher
University of Primorska
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovenia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-961-6528-88-7
Keywords (in Czech)
integrovaná výuka obory vědy školy ve světě školy v ČR
Keywords in English
integration of teaching discipline schools
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 28/2/2011 16:49, doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
V originále
Contemporary classical schools teach pupils knowledge about nature only isolated in separate human and natural science subjects with no understanding of mutual relationships and overlap of disciplines. After graduating from elementary or secondary schools often are not able to acquired knowledge of each subject applied for higher education or directly on the ground, where it is necessary to orientate themselves in problems at the border between two or more natural science disciplines. Remedy offers new, integrated learning science disciplines. With such teaching courses science and law already have several years experience in schools in the U.S. In European countries, this new trend as first introduced in Great Britain and gradually added experimentally, and some other developed EU states. In the Czech Republic is not the trend at many elementary and secondary schools not known organization is not captured or managed schools it just randomly lists.
In Czech
Současná klasická škola učí žáky poznatkům o přírodě a společnosti (např. lidská práva) jen izolovaně v samostatných předmětech občanské výchově, biologii, geografii, geologii, fyzice a chemii - bez porozumění vzájemným vztahům a přesahům těchto vědních oborů. Po absolvování základní nebo střední školy často nedovedou nabyté vědomosti z jednotlivých předmětů aplikovat při vysokoškolském studiu nebo přímo v praxi, kde je nutné se orientovat v problematice na hranici mezi dvěma nebo více přírodovědnými i společenskovědními obory. Nápravu nabízí nová, integrovaná výuka těchto oborů. S takovou výukou mají již několik let zkušenosti na školách v USA. Z evropských států tento nový trend jako první zavádějí ve Velké Británii a postupně se experimentálně přidávají i některé další vyspělé státy EU. V České republice není tento trend na mnoha základních a středních školách vůbec znám, organizačně není nijak podchycen nebo řízen, školy se s ním jen náhodně seznamují. Učitelé se jen velmi pomalu zamýšlí jak u žáků docílit většího porozumění integrovaným dějům v přírodě, životním prostředí a společnosti.