ADAMEC, Petr and Jiří DAN. Využití psychologie při výběru uchazečů pro zařazení do programu podpory nadaných studentů v Jihomoravském kraji (Applying psychology in the assessment of candidates for the projects of support for talented students in South Moravia). In Šimoník Oldřich. Talent a nadání ve vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 8-11. ISBN 978-80-210-5330-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití psychologie při výběru uchazečů pro zařazení do programu podpory nadaných studentů v Jihomoravském kraji
Name (in English) Applying psychology in the assessment of candidates for the projects of support for talented students in South Moravia
Authors ADAMEC, Petr (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří DAN (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Talent a nadání ve vzdělávání, p. 8-11, 4 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00045864
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5330-4
Keywords (in Czech) podpora nadaných studentů; JCMM; psychologická diagnostika; psychodiagnostika nadaných;
Keywords in English support for talented students; South Moravian Centre for International Mobility; psychological assessment; psychodiagnostics of giftedness;
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc., učo 2126. Changed: 28/3/2011 10:13.
Abstract
Jihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu zajišťuje od roku 2006 Program podpory nadaných studentů Jihomoravského kraje. Jedním z podkladů pro rozhodnutí komise o zařazení uchazečů do programu je výsledek psychologického vyšetření. Vycházíme z vlastního modelu determinant nadprůměrného výkonu středoškoláka a vysokoškoláka, který je do značné míry totožný s Mnichovským modelem mimořádně vysokého nadání Hellera a kol. Průběžně je sledována validita postupu. V rámci longitudinálního výzkumu je ověřována validita zvolené diagnostické metodiky.Promyšlená organizace výběru a kvalita následné péče o zařazené do programu jsou faktory, které přispívají k tomu, že během 5 let nebylo nutno řešit stížnost uchazečů do programu nezařazených.
Abstract (in English)
In 2006 the South Moravian Centre for International Mobility launched a program supporting talented students. One of the key elements for assessing the candidates by the committee is the result of a psychological examination. We based our study on our own model of determinants of outstanding performances of both high school and university students, which corresponds to great degree with the Munich model of exceptional talent defined by Heller et al. The validity of this method is being checked continuously. The elaborate structure of the process of selection and the quality of the subsequent care about the applicants enlisted in the program are two factors which contributed to the fact that over the past 5 years we did not have to handle a single complaint lodged by unsuccessful applicants.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 12/7/2024 14:47