Detailed Information on Publication Record
2010
Vztah ikonografické náplně nástěnných maleb k funkčním členěním rezidencí: slavkovský příklad
MILTOVÁ, RadkaBasic information
Original name
Vztah ikonografické náplně nástěnných maleb k funkčním členěním rezidencí: slavkovský příklad
Name (in English)
The relationship of the iconographic subject of wall paintings to the functional division of residences: the example of Slavkov
Authors
MILTOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Praha, Život pražských paláců. Šlechtické paláce jako součást městského organismu od středověku na práh moderní doby. Praha 2010. Documenta Pragensia XXVIII, 33 pp. 2010
Publisher
Scriptorium
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/10:00045873
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-86852-30-0
Keywords in English
aristocratic residences; Kaunitz; Slavkov u Brna; wall paintings; iconography; functional division of residences; theory of décor
Tags
Změněno: 20/10/2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Příspěvek se koncentruje na výmalbu rodové rezidence Kouniců ve Slavkově u Brna, vzniklé za života říšského vicekancléře Dominika Ondřeje Kounice. V průběhu těchto let byla realizována dnes nedochovaná výzdoba zahradního casina, která přinášela příběh Amora a Psýché a výmalba jedenácti pokojů piana nobile (z nichž se dodnes dochovalo pouze devět). Komparací s několika inventáři se studie pokouší určit původní funkci některých místností a ikonografickým rozborem maleb se snaží interpretovat jejich obsahovou stránku (respektive doplnit stávající interpretace o další možné ideové roviny).
In English
The paper focuses on the decoration of the Kaunitz residence in Slavkov u Brna within the context of the early modern theory of décor. Paintings with a mythological subject were usually located on garden parterres or in selected spaces within private palaces. These subjects were assigned a nonrepresentational character, because of the "untruthfulness" of the sagas. By comparing several inventories, the paper attempts to determine the original function of several rooms, and attempts to interpret certain paintings by analysing their iconographical subject.