D 2010

Vztah ikonografické náplně nástěnných maleb k funkčním členěním rezidencí: slavkovský příklad

MILTOVÁ, Radka

Basic information

Original name

Vztah ikonografické náplně nástěnných maleb k funkčním členěním rezidencí: slavkovský příklad

Name (in English)

The relationship of the iconographic subject of wall paintings to the functional division of residences: the example of Slavkov

Authors

MILTOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, Život pražských paláců. Šlechtické paláce jako součást městského organismu od středověku na práh moderní doby. Praha 2010. Documenta Pragensia XXVIII, 33 pp. 2010

Publisher

Scriptorium

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00045873

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-86852-30-0

Keywords in English

aristocratic residences; Kaunitz; Slavkov u Brna; wall paintings; iconography; functional division of residences; theory of décor

Tags

Změněno: 20/10/2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se koncentruje na výmalbu rodové rezidence Kouniců ve Slavkově u Brna, vzniklé za života říšského vicekancléře Dominika Ondřeje Kounice. V průběhu těchto let byla realizována dnes nedochovaná výzdoba zahradního casina, která přinášela příběh Amora a Psýché a výmalba jedenácti pokojů piana nobile (z nichž se dodnes dochovalo pouze devět). Komparací s několika inventáři se studie pokouší určit původní funkci některých místností a ikonografickým rozborem maleb se snaží interpretovat jejich obsahovou stránku (respektive doplnit stávající interpretace o další možné ideové roviny).

In English

The paper focuses on the decoration of the Kaunitz residence in Slavkov u Brna within the context of the early modern theory of décor. Paintings with a mythological subject were usually located on garden parterres or in selected spaces within private palaces. These subjects were assigned a nonrepresentational character, because of the "untruthfulness" of the sagas. By comparing several inventories, the paper attempts to determine the original function of several rooms, and attempts to interpret certain paintings by analysing their iconographical subject.