DOKULIL, Miloš. Not the body is primarily endangered by contemporaneity or, concerning many a shortage of psychical hygiene first of all. In Řehulka E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 9 - 31. ISBN 978-80-210-5259-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Not the body is primarily endangered by contemporaneity or, concerning many a shortage of psychical hygiene first of all
Name in Czech Nikoli především tělo je dneškem ohroženo, aneb o nedostatcích především duševní hygieny
Authors DOKULIL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Řehulka E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration, p. 9 - 31, 23 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14330/10:00045988
Organization unit Faculty of Informatics
ISBN 978-80-210-5259-8
Keywords (in Czech) dynamická soustava; vzájemně rozvrstvený vztah žáka k učiteli; jednotně synchronizovaný nervový systém; přípravný potenciál; umělá inteligence; životní souvislosti; exponenciála; osvobození ženy z područí muže; prvních šest let věku dítěte; riziko z prodlení;"mindrák" a náhradní vyniknutí; exhibicionismus; extrasenzorická bludička; kult celebrity; "duše"; paměťový automat; touha po vzdělání; údiv nad životem; požadavky; osobní identita; občan
Keywords in English synchronized nervous system; readiness potential;; first six years of a child; exhibitionism; extrasensory friar’s lantern; celebrity cult; "soul"; craving for education; wonderment over life; exam requirements; personal identity; citizen
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc., učo 1013. Changed: 26/4/2011 20:26.
Abstract
(1) In our context, it is authoritative that humans and their life environment are dynamic systems. (2, 3) In two chapters, the author fights with the mechanical and determinist model of the mind. (4) Then, in eight shown perspectives, he presents potential life connections conditioning the contemporary approach to the problem. (5) In 10 actual examples, he illustrates the hindrances preventing the necessary reforming evolution towards the desirable goal, i.e., global health. (6) Some problems mentioned by the author at this conference last year and still remaining being very relevant, have been reminded again. (7) No conclusion can be final. A hopeful key to a better health both of the youth and all other generations may be supportively given by the school. “Tractional” models have to be found in teachers qualified not only in their subjects, but also by their characters which, of course, is a policy not immediately solvable.
Abstract (in Czech)
(1) Pro vytčenou tématiku je především směrodatné, že lidé a jejich životní prostředí jsou dynamickými soustavami. (2, 3) Ve dvou kapitolách autor textu zápasí s mechanicko-deterministickým modelem mysli. (4) Nato v osmi vytčených perspektivách uvádí možné životní souvislosti obecně podmiňující současný přístup k problematice. (5) Na 10 současných konkrétních příkladech ilustruje překážky brzdící nezbytný reformní vývoj žádoucím směrem, tj. ke komplexnímu zdraví. (6) Zčásti jsou připomenuty některé otázky, o nichž se autor zmiňoval již na loňské konferenci a jež zůstávají stále nadmíru aktuální. (7) Žádný závěr nemůže být definitivní. Nadějný klíč k lepšímu zdraví mladých i všech ostatních generací může podpůrně škola dát. „Tažné“ vzory třeba najít v učitelkách a učitelích kvalifikovaných nejen odborně, ale i charakterem, což ovšem je – bohužel – ne okamžitě řešitelné politikum.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 2/5/2024 15:26