D
2010
Trendy v profesní orientaci a poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice a zahraničí
PROCHÁZKOVÁ, Lucie
Basic information
Original name
Trendy v profesní orientaci a poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice a zahraničí
Name in Czech
Trendy v profesní orientaci a poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice a zahraničí
Name (in English)
Trends in Vocational Counselling in the Czech Republic and Abroad
Edition
Brno, Vítková, M., Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, 10 pp. 2010
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/10:00046014
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
dospívání; dospělost; postižení; profesní poradenství; poradenská zařízení; pracovní asistence; nezisková organizace; integrační služby
Keywords in English
adolescence; adult age; disability; vocational counselling; counselling services; work assistance; non-profit-organization; integration services
V originále
Při výběru učebního či studijního oboru a volbě budoucího povolání potřebují žáci základních a středních škol často pomoc. Tu jim mohou poskytnout někteří poradenští pracovníci na školách, poradenská zařízení (PPP, SPC) či Informační a poradenská střediska při úřadech práce. V zahraničí existují rovněž možnosti poradenství a asistence pomáhající žákům v této oblasti, v Rakousku se jedná o clearing či asistenci při profesním vzdělávání, v Německu existují integrativní odborné služby (Integrationsfachdienste). Tento text uvádí dílčí výsledky výzkumných šetření v daných zemích.
In English
In the process of choosing the field of study and the future occupation the pupils on primary and secondary schools need often a help. This kind of help the consulting workers at schools, consulting facilities (pedagogic-psychological conculting facility, special educational counselling centre) or centres for information and consulting working in labour market offices can offer. In foreign countries there are also possibilities of counselling and assistance helping pupils in this area, we can find clearing or assistance for vocational education in Austria, there are intergative special services (Integrationsfachdienste) in Germany. In this text there are results from researches in these three countries.
Links
MSM0021622443, plan (intention) | Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání | Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education |
|
Displayed: 12/11/2024 02:27