J 2010

Stres matky během těhotenství jako antecedent behaviorálních potíží v dětství

FOLTOVÁ, Lucie, Lubomír KUKLA and Vladimír SMÉKAL

Basic information

Original name

Stres matky během těhotenství jako antecedent behaviorálních potíží v dětství

Name (in English)

Mother´s stress during pregnancy as the antecedent of behavioral difficulties in childhood

Authors

FOLTOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lubomír KUKLA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír SMÉKAL (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Bratislava, VÚDPaP, 2010, 0555-5574

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14110/10:00040818

Organization unit

Faculty of Medicine

Keywords (in Czech)

stres; životní události v těhotenství; behaviorální a emocionální potíže; mladší školní věk

Keywords in English

stress; life events during pregnancy; behavioral and emotional difficulties; younger school age

Tags

Reviewed
Změněno: 12/12/2011 12:12, Mgr. et Mgr. Lucie Zlámalová

Abstract

V originále

Cílem práce bylo posoudit, do jaké míry stres matky v těhotenství může ovlivnit některé aspekty problémového chování v období mladšího školního věku. K analýze bylo využito dat projektu ELSPAC. K měření stresu v těhotenství byl užit Inventář životních událostí, k měření problémového chování dětí Goodmanův dotazník SDQ. Z výsledků vyplývá, že prenatální stres těhotných matek má určitý vliv na behaviorální potíže dětí a že tedy lze považovat stresové události v těhotenství za jeden z antecedentů potíží s dětským chováním v mladším školním věku.

In English

The purpose of the work was to assess to what extent mother's stress during pregnancy can affect some aspects of problem behavior during younger school age. The analysis was made with use of the data of ELSPAC project. For the measurement of stress during pregnancy, the Inventory of Life Events was used; Goodman SDQ Questionnaire was used for measurement of problem behavior of children. The results show that the prenatal stress of pregnant mothers has a certain influence on behavioral difficulties of children and therefore stressful events in pregnancy can be considered as one of the antecedents of child behavior problems at younger school age.

Links

NS9669, research and development project
Name: Projekt ELSPAC v nové roli - raná dospělost v brněnských rodinách
Investor: Ministry of Health of the CR