Detailed Information on Publication Record
2010
Stres matky během těhotenství jako antecedent behaviorálních potíží v dětství
FOLTOVÁ, Lucie, Lubomír KUKLA and Vladimír SMÉKALBasic information
Original name
Stres matky během těhotenství jako antecedent behaviorálních potíží v dětství
Name (in English)
Mother´s stress during pregnancy as the antecedent of behavioral difficulties in childhood
Authors
FOLTOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lubomír KUKLA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír SMÉKAL (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Bratislava, VÚDPaP, 2010, 0555-5574
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14110/10:00040818
Organization unit
Faculty of Medicine
Keywords (in Czech)
stres; životní události v těhotenství; behaviorální a emocionální potíže; mladší školní věk
Keywords in English
stress; life events during pregnancy; behavioral and emotional difficulties; younger school age
Tags
Reviewed
Změněno: 12/12/2011 12:12, Mgr. et Mgr. Lucie Zlámalová
V originále
Cílem práce bylo posoudit, do jaké míry stres matky v těhotenství může ovlivnit některé aspekty problémového chování v období mladšího školního věku. K analýze bylo využito dat projektu ELSPAC. K měření stresu v těhotenství byl užit Inventář životních událostí, k měření problémového chování dětí Goodmanův dotazník SDQ. Z výsledků vyplývá, že prenatální stres těhotných matek má určitý vliv na behaviorální potíže dětí a že tedy lze považovat stresové události v těhotenství za jeden z antecedentů potíží s dětským chováním v mladším školním věku.
In English
The purpose of the work was to assess to what extent mother's stress during pregnancy can affect some aspects of problem behavior during younger school age. The analysis was made with use of the data of ELSPAC project. For the measurement of stress during pregnancy, the Inventory of Life Events was used; Goodman SDQ Questionnaire was used for measurement of problem behavior of children. The results show that the prenatal stress of pregnant mothers has a certain influence on behavioral difficulties of children and therefore stressful events in pregnancy can be considered as one of the antecedents of child behavior problems at younger school age.
Links
NS9669, research and development project |
|