J
2010
Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy
JANÍKOVÁ, Marcela
Basic information
Original name
Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy
Name in Czech
Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy
Name (in English)
Differences in perception of physical education teachers interaction style
Edition
Pedagogická orientace, 2010, 1211-4669
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/10:00049116
Organization unit
Faculty of Sports Studies
Keywords (in Czech)
interpersonální chování; interakční styl; vnímání; Learyho teorie interpersonálního chování; Dotazník interakčního stylu učitele (QTI); tělesná výchova
Keywords in English
interpersonal teacher behavior; interaction style; perception; Leary model for interpersonal behavior; Questionnaire on Teacher Interaction (QTI); physical education
V originále
Studie se zabývá problematikou interakčního stylu učitelů tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ. Teoretickým východiskem je Learyho teorie interpersonálního chování, na jejímž základě byl sestaven Dotazník interakčního stylu učitele (QTI). Tento dotazník byl distribuovaný učitelům tělesné výchovy (n = 19) a jejich žákům (n = 889) ve třech krajích ČR (Jihomoravský, Zlínský, Olomoucký). Výsledky studie se vztahují k odlišnostem ve vnímání učitelů sebou samými a ve vnímání učitelů jejich žáky, ke genderové odlišnostem ve vnímání interakčního stylu učitele, k odlišnostem v závislosti na délce praxe učitele a k odlišnostem daným povahou vyučovacího předmětu, v jehož rámci byla výzkumná studie realizována.
In English
The paper deals with the interacion style of physical education lower-secondary teachers. It is based on Learys Interpersonal Behavior Circle, which was used to develop the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI). This questionnaire was distributed to lower-secondary teachers of physical education (19) and to their pupils (889) in the regions of South Moravia, Zlin and Olomouc. The findings reflect the differences between the teachers' self-perception and the way the teachers are seen by the pupils, gender differences in the teachers' interaction styles and differences caused by the length of practice and the nature of the school subject in which the study was carried out.
Links
GP406/08/P252, research and development project | Name: Typologie učitelů tělesné výchovy z hlediska jejich interakčních vzorců | Investor: Czech Science Foundation, Typology of Physical Education Teachers depending on their patterns of interaction |
|
Displayed: 17/11/2024 08:48