J 2010

Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy

JANÍKOVÁ, Marcela

Basic information

Original name

Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy

Name in Czech

Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy

Name (in English)

Differences in perception of physical education teachers interaction style

Authors

JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, 2010, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/10:00049116

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

interpersonální chování; interakční styl; vnímání; Learyho teorie interpersonálního chování; Dotazník interakčního stylu učitele (QTI); tělesná výchova

Keywords in English

interpersonal teacher behavior; interaction style; perception; Leary model for interpersonal behavior; Questionnaire on Teacher Interaction (QTI); physical education

Tags

Změněno: 22/12/2010 17:02, doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se zabývá problematikou interakčního stylu učitelů tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ. Teoretickým východiskem je Learyho teorie interpersonálního chování, na jejímž základě byl sestaven Dotazník interakčního stylu učitele (QTI). Tento dotazník byl distribuovaný učitelům tělesné výchovy (n = 19) a jejich žákům (n = 889) ve třech krajích ČR (Jihomoravský, Zlínský, Olomoucký). Výsledky studie se vztahují k odlišnostem ve vnímání učitelů sebou samými a ve vnímání učitelů jejich žáky, ke genderové odlišnostem ve vnímání interakčního stylu učitele, k odlišnostem v závislosti na délce praxe učitele a k odlišnostem daným povahou vyučovacího předmětu, v jehož rámci byla výzkumná studie realizována.

In English

The paper deals with the interacion style of physical education lower-secondary teachers. It is based on Learys Interpersonal Behavior Circle, which was used to develop the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI). This questionnaire was distributed to lower-secondary teachers of physical education (19) and to their pupils (889) in the regions of South Moravia, Zlin and Olomouc. The findings reflect the differences between the teachers' self-perception and the way the teachers are seen by the pupils, gender differences in the teachers' interaction styles and differences caused by the length of practice and the nature of the school subject in which the study was carried out.

Links

GP406/08/P252, research and development project
Name: Typologie učitelů tělesné výchovy z hlediska jejich interakčních vzorců
Investor: Czech Science Foundation, Typology of Physical Education Teachers depending on their patterns of interaction