JANÍKOVÁ, Marcela. Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy (Differences in perception of physical education teachers interaction style). Pedagogická orientace. vol. 20, No 1, p. 60-79. ISSN 1211-4669. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy
Name in Czech Odlišnosti ve vnímání interakčního stylu učitelů tělesné výchovy
Name (in English) Differences in perception of physical education teachers interaction style
Authors JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, 2010, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/10:00049116
Organization unit Faculty of Sports Studies
Keywords (in Czech) interpersonální chování; interakční styl; vnímání; Learyho teorie interpersonálního chování; Dotazník interakčního stylu učitele (QTI); tělesná výchova
Keywords in English interpersonal teacher behavior; interaction style; perception; Leary model for interpersonal behavior; Questionnaire on Teacher Interaction (QTI); physical education
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D., učo 22233. Changed: 22/12/2010 17:02.
Abstract
Studie se zabývá problematikou interakčního stylu učitelů tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ. Teoretickým východiskem je Learyho teorie interpersonálního chování, na jejímž základě byl sestaven Dotazník interakčního stylu učitele (QTI). Tento dotazník byl distribuovaný učitelům tělesné výchovy (n = 19) a jejich žákům (n = 889) ve třech krajích ČR (Jihomoravský, Zlínský, Olomoucký). Výsledky studie se vztahují k odlišnostem ve vnímání učitelů sebou samými a ve vnímání učitelů jejich žáky, ke genderové odlišnostem ve vnímání interakčního stylu učitele, k odlišnostem v závislosti na délce praxe učitele a k odlišnostem daným povahou vyučovacího předmětu, v jehož rámci byla výzkumná studie realizována.
Abstract (in English)
The paper deals with the interacion style of physical education lower-secondary teachers. It is based on Learys Interpersonal Behavior Circle, which was used to develop the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI). This questionnaire was distributed to lower-secondary teachers of physical education (19) and to their pupils (889) in the regions of South Moravia, Zlin and Olomouc. The findings reflect the differences between the teachers' self-perception and the way the teachers are seen by the pupils, gender differences in the teachers' interaction styles and differences caused by the length of practice and the nature of the school subject in which the study was carried out.
Links
GP406/08/P252, research and development projectName: Typologie učitelů tělesné výchovy z hlediska jejich interakčních vzorců
Investor: Czech Science Foundation, Typology of Physical Education Teachers depending on their patterns of interaction
PrintDisplayed: 20/4/2024 00:10