D 2010

Burning Issues in English Language Didactics

PÍŠOVÁ, Michaela

Basic information

Original name

Burning Issues in English Language Didactics

Name in Czech

Palčivé otázky didaktiky anglického jazyka

Authors

PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

vydání první. Bratislava, Challenges in Foreign Language Education, p. 99-103, 178 pp. 2010

Publisher

Z-F Lingua

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046083

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-89328-50-5

Keywords (in Czech)

emancipace oborových didaktik; problémy identity: obecné problémy a specifické kontroverze didaktiky anglického jazyka; DAJ jako plnoprávná vědecká disciplína

Keywords in English

emancipation of subject matter didactics; identity problems: general issues and ELT specific controversies; English language didactics as a professional scientific discipline

Tags

Změněno: 13/1/2011 13:22, doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.

Abstract

V originále

The efforts to emancipate English language didactics, to establish it as an autonomous scientific discipline, have been going on for quite some time. The core of discussion will relate to the specific controversies (or burning issues) in English language didactics. In addition to learning from other subject matter didactics and from other culturally shaped conceptions, it is also advisable to consider how the field is conceptualised in the fields of learning and teaching other foreign languages, German, French, Russian, etc. In the presentation, main attention will be paid to delineating the key concepts, content and methods of English language didactics, specifically then to the relationship between the so-called referential scientific disciplines and English language didactics. Obviously, the key relationship to be discussed is that of linguistics and English language didactics, furthermore, the second /foreign language acquisition theory and research must not be neglected, etc.

In Czech

Snaha o emancipaci didaktiky anglického jazyka (DAJ) už probíhá delší dobu. V textu bude hlavní pozornost věnována vymezení hlavních konceptů, obsahu a metod DAJ, obzvláště pak vymezení vyztahů mezi tzv. referenčními (pomocnými) vědeckými disciplínami ve vztahu k DAJ. Zejména bude diskutován vztah lingvistika (filologie) vs. DAJ, nicméně nebude opomenuta ani teorie osvojovování cizího jazyka (SLA/FLA theory). Na závěr se pokusíme o formulaci několika implikací pro přípravné vzdělávání učitelů.