Detailed Information on Publication Record
2010
Burning Issues in English Language Didactics
PÍŠOVÁ, MichaelaBasic information
Original name
Burning Issues in English Language Didactics
Name in Czech
Palčivé otázky didaktiky anglického jazyka
Authors
PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
vydání první. Bratislava, Challenges in Foreign Language Education, p. 99-103, 178 pp. 2010
Publisher
Z-F Lingua
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/10:00046083
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-89328-50-5
Keywords (in Czech)
emancipace oborových didaktik; problémy identity: obecné problémy a specifické kontroverze didaktiky anglického jazyka; DAJ jako plnoprávná vědecká disciplína
Keywords in English
emancipation of subject matter didactics; identity problems: general issues and ELT specific controversies; English language didactics as a professional scientific discipline
Tags
Změněno: 13/1/2011 13:22, doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
V originále
The efforts to emancipate English language didactics, to establish it as an autonomous scientific discipline, have been going on for quite some time. The core of discussion will relate to the specific controversies (or burning issues) in English language didactics. In addition to learning from other subject matter didactics and from other culturally shaped conceptions, it is also advisable to consider how the field is conceptualised in the fields of learning and teaching other foreign languages, German, French, Russian, etc. In the presentation, main attention will be paid to delineating the key concepts, content and methods of English language didactics, specifically then to the relationship between the so-called referential scientific disciplines and English language didactics. Obviously, the key relationship to be discussed is that of linguistics and English language didactics, furthermore, the second /foreign language acquisition theory and research must not be neglected, etc.
In Czech
Snaha o emancipaci didaktiky anglického jazyka (DAJ) už probíhá delší dobu. V textu bude hlavní pozornost věnována vymezení hlavních konceptů, obsahu a metod DAJ, obzvláště pak vymezení vyztahů mezi tzv. referenčními (pomocnými) vědeckými disciplínami ve vztahu k DAJ. Zejména bude diskutován vztah lingvistika (filologie) vs. DAJ, nicméně nebude opomenuta ani teorie osvojovování cizího jazyka (SLA/FLA theory). Na závěr se pokusíme o formulaci několika implikací pro přípravné vzdělávání učitelů.