VAĎUROVÁ, Helena and Karel PANČOCHA. Připravenost na inkluzivní vzdělávání z pohledu pedagogických pracovníků (Readiness for Inclusive Education from the Perspective of Educators). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, p. 53-65. ISBN 978-80-7315-201-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Připravenost na inkluzivní vzdělávání z pohledu pedagogických pracovníků
Name in Czech Připravenost na inkluzivní vzdělávání z pohledu pedagogických pracovníků
Name (in English) Readiness for Inclusive Education from the Perspective of Educators
Authors VAĎUROVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Karel PANČOCHA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. p. 53-65, 13 pp. 2010.
Publisher Paido Brno
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046111
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-201-7
Keywords (in Czech) inkluzivní vzdělávání; východiska; legislativa; připravenost; metody a formy práce; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; zapojení; učitel; asistent pedagoga
Keywords in English Inclusive education; basis; legislation; readiness; methods and forms of work; student with special education needs; participation; teacher assistant
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc., učo 44568. Changed: 26/1/2011 17:05.
Abstract
Kapitola vymezuje pojem inkluzivní vzdělávání; jeho východiska a obsah z pohledu mezinárodních dokumentů a přístupů. Pojem inkluzivní vzdělávání je následně analyzován z pohledu aktuální české legislativy. Na teoretická východiska navazuje kvantitativní výzkumné šetření analyzující připravenost pedagogických pracovníků na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí z pohledu pedagogických pracovníků v základních školách v severomoravském regionu. Příspěvek prezentuje dílčí výstupy výzkumu probíhajícího v rámci výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání na PdF MU.
Abstract (in English)
The chapter defines the concept of inclusive education; its basis and content from the perspective of international documents and approaches. Subsequently; the term inclusive education is analyzed from the point of view of current legislation in the Czech Republic. The theoretical basis are followed by quantitative research analyzing the readiness of educators for education of students with special education needs in inclusive settings from the point of view of educators in primary schools in the region of north Moravia. The article presents selected outcomes of research conducted within the research project Special needs of students in context of the framework education programme for primary education.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/4/2024 19:31