C 2010

Význam předškolní institucionální přípravy pro žáky se sociálním znevýhodněním v rámci inkluze

BARTOŇOVÁ, Miroslava

Basic information

Original name

Význam předškolní institucionální přípravy pro žáky se sociálním znevýhodněním v rámci inkluze

Name in Czech

Význam předškolní institucionální přípravy pro žáky se sociálním znevýhodněním v rámci inkluze

Name (in English)

Importance of preparatory classes for pupils with social disadvantage in the inclusive education

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, KVĚTOŇOVÁ, L. PROUZOVÁ, R. Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. p. 82-96, 14 pp. 2010

Publisher

UK PdF Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046118

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7290-472-3

Keywords (in Czech)

informant absolvent přípravné třídy klíčové kompetence hodnocení a klasifikace inkluzivní vzdělávání klima třídy

Keywords in English

informant a graduate of preparatory classes key competences assessment and evaluation inclusive education class climate

Tags

Reviewed
Změněno: 27/4/2011 19:32, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Abstract

V originále

V rámci vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřujeme i na skupinu žáků se sociálním znevýhodněním, jejíž součástí jsou žáci z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, žáci ohrožení sociálně patologickými jevy (školský zákon č. 561 2004 Sb. Přípravné třídy základní školy jsou jedním z výsledků aktuálních změn v národnostním školství, v němž se dostal vzhledem k romské komunitě do popředí především úkol připravit romské děti na vstup do základní školy. Kaitola prezentuje některé výsledky výzkumného šetření realizovaného v období 2000 2008 v přípravných třídách základních škol v České republice.

In English

The education of pupils with special educational needs, we focus on the group of socially disadvantaged pupils, which includes students from family backgrounds with low socio cultural position, risk students socially pathological phenomena (the Education Act No. 561 2004 Coll.). Preschool preparation has the great importance for the further educational career of the individual. Preparatory classes of primary school are one of the outcomes of current changes in the national education, which had given to the Roma community to the fore primarily to prepare Roma children for entry into primary school. The chapter presents the results of the research realized in the 2000 2008 period of preparatory classes in primary schools in the Czech Republic.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education