V originále
Minulý příspěvek o výchově ke zdraví ve Francii konstatoval, že ačkoli většina moderních států zařazení prevence zdravotních rizik a uvědomělé výchovy ke zdraví do školních programů podporuje a řadí ji k výchovným prioritám, samotné představy o náplni těchto programů se mohou v jednotlivých státech lišit. Ačkoli Francie a Česká republika k sobě jako evropské státy nemají kulturně daleko, jejich priority v oblasti zdravotní prevence mladé generace vykazují jisté odlišnosti. Tyto odlišnosti jsou podmíněny historicky, geograficky i kulturně. Příspěvek se zabývá výukovými programy výchovy ke zdraví, které vypracovala a nabízí svým klientům zdravotní pojišťovna MGEN specializující se na zdravotní pojištění zaměstnanců spadajících pod ministerstva školství, vědy a výzkumu a mládí a sportu.
In English
The previous article on health education in France stated that although most modern countries support the inclusion of health risk prevention, and active health education into schools’ curricula, considering them to be educational priorities, the actual ideas how to implement these may differ in each country. Despite the fact that France and the Czech Republic, as European countries, are relatively close in their cultural identities, their priorities when it comes to the health education of the younger generation shows certain differences. These differences are conditioned by history, geography and culture. The article deals with the health education programmes created and offered by the health insurance company MGEN which specialises in health insurance for civil service employees of the departments of Education, Science and Research, Youth and Sport.