D 2010

Augustin Smetana a jeho pojetí dějin filozofie

ZOUHAR, Jan

Basic information

Original name

Augustin Smetana a jeho pojetí dějin filozofie

Name in Czech

Augustin Smetana a jeho pojetí dějin filozofie

Name (in English)

Augustin Smetana and his conception of history of philosophy

Authors

ZOUHAR, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Leško, Vladimír, Tholt, Pavel.

Edition

1. vyd. Košice, Dejiny filozofie ako filozofický problém, p. 181-186, 6 pp. 2010

Publisher

Filozofická fakulta UPJŠ Košice

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00046192

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7097-860-3

Keywords (in Czech)

Augustin Smetana dějiny filozofie

Keywords in English

Augustin Smetana history of philosophy
Změněno: 28/1/2013 15:45, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.

Abstract

V originále

Augustin Smetana (1814/1851) usiloval o to, aby nalezl v dějinách filozofie zákonitosti, tendence, cíl, protože dějiny filozofie pokládal za nejvhodnější prostředek k pochopení celého dějinného procesu, k formulaci osobité dějinně filozofické koncepce. Tři základní epochy vývoje ducha (bytí, vědění, vědomí) znamenají pro něho tři etapy dějinného vývoje: východní, západní a současnou, která je počátkem budoucí ideální společnosti.

In English

Augustin Smetana (1814/1851) struggled to find order, purpose and goal in history of philosophy, as he considered history of philosophy to be the best source of understanding the whole historical process and the best means of formulating a unique theory of history of philosophy. He understood the three major epochs of the development of the spirit (being, knowledge, consciousness) as three phases of historical development: the Eastern, the Western and the contemporary phase, which is the source of the future ideal society.