SLEPIČKOVÁ, Lenka. Genderová perspektiva v inkluzivním vzdělávání (Gender Perspective in Inclusive Education). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, p. 73-81. ISBN 978-80-7315-201-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Genderová perspektiva v inkluzivním vzdělávání
Name in Czech Genderová perspektiva v inkluzivním vzdělávání
Name (in English) Gender Perspective in Inclusive Education
Authors SLEPIČKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. p. 73-81, 9 pp. 2010.
Publisher Paido Brno
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046214
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-201-7
Keywords (in Czech) gender; inkluzivní vzdělávání; politiky inkluzivního vzdělávání
Keywords in English gender; inclusive education; inclusive education policy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D., učo 42916. Changed: 13/1/2011 19:20.
Abstract
Genderové rozdíly ve vztahu ke standardnímu vzdělávacímu procesu jsou studovány řadu let, a to v zahraničí i českém prostředí. Dá se předpokládat, že podobné rozdíly se promítají také do procesu edukace mentálně a fyzicky handicapovaných. Oficiální dokumenty věnující se inkluzi postižených (nejnověji například Manuál pro gender mainstreaming politik sociálního začleňování a sociální ochrany Evropské komise nebo Úmluva o právech osob se zdravotním postižením) zmiňují postižené muže a ženy jako zvláštní kategorie, vyžadující jiné přístupy - zejména ve vztahu k nutnosti vyšší ochrany postižených žen. Ve výzkumné praxi je však spojitost mezi genderem a tendencí k inkluzivnímu vzdělávání nedotčeným tématem. Následující přehledová stať shrnuje hlavní koncepty studované v souvislosti s genderovými rozdíly ve vzdělávacím procesu a diskutuje jejich aplikovatelnost pro studium inkluzivního vzdělávání.
Abstract (in English)
Gender differences in relation to mainstream educational processes have been studied for many years both abroad and in the Czech Republic. We can presume that similar differences could be present in the process of education of students with special education needs. Official documents focusing on inclusion of individuals with disabilities (i. e. Manual for Gender Mainstreaming, Social Inclusion and Social Protection Policies or Convention on the Rights of Persons with Disabilities) refer to men and women with disabilities as specific categories that need different provisions - specifically in relations to the necesssity of stronger protection of woman with disabilities. The relation between gender and tendency to inclusive education is, however, an untouched theme in the research practice. The following summative article focuses on main concepts that are being studied in connection with gender differences in the educational process and discuses their applicabilitiy in the study of inclusive education.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 23/6/2024 09:39